Berlingske Business

Aktiesalg for børsdebuterende elbiler blev overtegnet

Overskrift
Pressemøde på Den Franske Ambassade i anledning af, at danske GreenMobility og Renault til september sender 450 eldrevne delebiler ud i hovedstadens gader.. maj 2016. Foto:
Greenmobilit
Overskrift
Greenmobility, der driver omkring 400 elektriske bybiler i Storkøbenhavn, henter fredag 62,5 mio. kr. på børsen til sin videre udvikling Foto:

Det lykkedes Greenmobility at få solgt alle de aktier, der var sat til salg, og elbilsfirmaet er nu klar til at blive noteret fredag på Nasdaq First North, juniorbørsen i København.

Greenmobility, der driver omkring 400 elektriske bybiler i Storkøbenhavn, har solgt 416.666 aktier til 150 kr. stykket. Det giver et bruttoprovenu på 62,5 mio. kr. til selskabet, som får en markedsværdi på 250 mio. kr. Reelt kunne selskabet dog have solgt omkring en tredjedel mere.

Efter emissionen ejer formand Henrik Isaksen 67,5 pct. af aktierne, mens 7,5 pct. er fordelt på andre medlemmer af bestyrelsen og ledelsen. De sidste 25 pct. af aktierne er i fri handel - i øjeblikket fordelt på lidt over 900 investorer, der købte aktier i udbuddet.

Snappcar

- Jeg er taknemmelig for den tillid, de nye aktionærer har vist vores ledelse og medarbejdere. Det viser, at vi med Din Bybil rammer rigtigt i forhold til globale megatrends som urbanisering, bæredygtighed og deleøkonomi, siger Henrik Isaksen i en meddelelse.

- Samtidig er jeg stolt over, at Greenmobility har gennemført det største aktieudbud på Nasdaq First North i København i ti år. Forhåbentlig kan det bane vejen for andre danske vækstvirksomheder, tilføjer han.

04BUSGreen-mobility-biler-1.jpg

Det meget unge selskab venter en omsætning på 10 til 15 mio. kr. i år - en vækst fra kun 0,4 mio. kr. i 2016 - og et underskud på 30-35 mio. kr. før skat og uden udgifterne til aktiesalget.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen