Berlingske Business

Aktier:Kursstigninger trods detailsalgs-skuffelse

De amerikanske aktiemarked lukkede med stigninger tirsdag trods skuffende tal for detailsalget, der ellers er et af de tungeste nøgletal, når det gælder den økonomiske vækst.

Men skuffende væksttal, vurderes at udskyde den ventede renteforhøjelse fra den amerikanske centralbank, hvilket igen er positivt for aktiemarkedet. Og onsdag morgen ligger de amerikanske aktiefutures fortsat med stigninger på 0,1 pct. i Asien.

S&P 500-indekset steg 0,5 pct. til 2108,95, mens Dow Jones endte dagen med et plus på 0,4 pct. til 18.053,58. Teknologiaktierne i Nasdaq-indekset sluttede med dagens største stigning på 0,7 pct. til 5104,89.

Omsætningen lå under snittet med godt 640 mio. aktier handlet på New York Stock Exchange, mens Nasdaq-børsen omsatte 1,7 mia. aktier.

- Jeg blev lidt skuffet over detailsalget i dag, så jeg er lidt overrasket over stigningerne. Måske er det den forventede renteforhøjelse i september, der er skubbet lidt ud i fremtiden til senere på året. Fremadrettet skal der gode resultater til for at skubbe markedet højere, og JPMorgan startede regnskabsugen temmelig godt, siger aktiehandler Mark Kepner fra Themis Trading i New Jersey til Bloomberg News.

Detailsalget faldt med 0,3 pct. i juni på månedsbasis, mens økonomer ifølge Bloomberg News havde ventet en stigning på 0,3 pct. Og tager man bil- og benzinsalget ud, var tilbagegangen på 0,2 pct. i juni, hvor økonomerne havde sat næsen op efter en fremgang på 0,4 pct.

Detailsalget udgør cirka 40 pct. af det samlede privatforbrug, som igen udgør to tredjedele af BNP.

Regnskabssæsonen rykkede et par gear op med data fra finanskoncernen JPMorgan Chase & Co. Finanshuset kom godt ud af andet kvartal, og JPMorgan-aktien steg 1,4 pct.

Også storbanken Wells Fargo, der er USA' største udlåner til ejendomme, landede et hæderligt overskud i andet kvartal. Resultatet var stort set som ventet, og analytikerne kvitterede med at sende aktien 1 pct. op.

Johnson & Johnson, der sælger alt mellem himmel og jord indenfor "sæbehus-segmentet", leverede bedre tal end ventet, og samtidig løftedes forventningerne til hele regnskabsåret. Alligevel var der efter nærlæsning en del skuffelse over lave vækstrater og manglende effekter af tidligere tiltag til at få vendt skuden. Johnson & Johnson faldt 0,5 pct.

Efter lukketid fremlagde restaurantkoncernen Yum Brands regnskabstal, der viser, at sidste års kinesisk fødevareskandaler stadig koster på tillidskontoen.

Koncernen, der står bag fastfood mærker som Taco Bell, KFC og Pizza Hut, fik ellers et justeret resultat på 69 cent per aktie, mens Wall Street havde forventet 63 cent per aktie. Men alligevel var der skuffelse over udviklingen, for trods øget indtjening og en stærk udvikling i same-store salget i USA hos såvel KFC som Taco Bell, skuffede same-store salgsvækst i Kina.

Trods Yum Brands lancering af menu-fornyelser for at genetablere kundernes tillid efter sidste års fødevareskandaler, faldt same-store salget 10 pct. Investorer sendte efterfølgende aktien ned med 0,2 pct. i eftermarkedet.

/ritzau/FINANS

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen