Berlingske Business

Aktier: Tysk eliteindeks tromlede derudaf på flot dag

Ganske som i Danmark så der ikke ud til at være noget loft over aktieinvestorernes begejstring i Europa i mandagens handel.

Samtlige af de største indeks på kontinentet steg, og aller bedst gik det i Tyskland, hvor DAX-indekset tromlede igennem indeks 12.000 for første gang nogensinde.

Den tyske økonomi er på vej mod bedre tider, og samtidig taler en svag euro over for dollar for stigninger til eksportørerne, mens Den Europæiske Centralbanks massive opkøbsprogram, der blev indledt i sidste uge, også fortsat er god gødning for nye stigninger blandt de europæiske aktier, som nyder godt af de mange penge, der bliver pumpet ud i systemet.

- Det er et meget favorabelt miljø. Alle de store makrotemaer lige nu - QE (kvantitative lempelser, red.), den svage euro, centralbanksdivergens og et stærkere forbrugsmønster i Tyskland - tæller op for de tyske aktier, siger Hendrik König, der er aktiestrateg hos B. Metzler Seel Sohn & Co., til Bloomberg News.

DAX-indekset steg med 2,2 pct. til 12.162,94, og indekset er dermed steget med godt 24 pct. i år. Fremgang var der dog også til det britiske FTSE 100-indeks, som steg 0,9 pct., det franske CAC 40-indeks, der steg 1,1 pct., og det brede paneuropæiske Stoxx 600-indeks, der hoppede med 0,9 pct.

Sagaen om sammenlægningen mellem schweiziske Holcim og franske Lafarge er langt fra slut. I sidste uge kom det frem, at Holcims aktionærer ikke var tilfredse med den økonomiske fordeling i sammenlægningen, og nu har Holcim officielt foreslået en ny fordeling.

Holcims nye forslag går på, at selskabet giver 0,875 Holcim-aktie for en Lafarge-aktie, og indeholder desuden krav om, at Holcim kan besætte posten som administrerende direktør i det fusionerede selskab. Det kan ramme Lafarge-aktionærerne, der oprindeligt var stillet en bedre fordeling i udsigt. Aktien faldt med 6 pct., mens Holcim dykkede 1,3 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen