Berlingske Business

Aktier: Tryg til tælling i positivt marked

Efter et par dage med blæst omkring de danske aktier vendte forårssolen atter tilbage over markedet onsdag, hvor retningen var opad fra start til slut.

Stormvejr var der dog fortsat omkring Tryg, der havnede i uvejr efter sit regnskab for første kvartal, mens trioen Carlsberg, Coloplast og Mærsk i den anden trak den samlede fremgang for C20 Cap-indekset, der sluttede 0,6 pct. højere i 1025,47.


Den Europæiske Centralbank (ECB) vil ufortrødent fortsætte sit massive opkøbsprogram, lød meldingen fra ECB-chef Mario Draghi onsdag eftermiddag, og samtidig er der fortsat en række grundlæggende faktorer, der understøtter fremgang for europæiske aktier.

- Stemningen er stadig positiv. Der er kommet gang i fusioner og opkøb, og der er fortsat udsigt til lave renter. Der er stadig lempelser at hente fra centralbankerne, og samtidig ser vi en lidt stigende oliepris og nogenlunde fornuftige regnskaber fra USA, og det er også med til at trække os lidt ekstra op i Europa, siger Ole Kjær Jensen, der er afdelingschef for aktier hos Sydbank, til Ritzau Finans.

Onsdagens største aktiehistorie var dog med negativt fortegn, idet forsikringsselskabet Tryg kom i kraftig modvind efter sit regnskab for første kvartal, der bar præg af større end ventede udgifter til erstatninger.


Trygs nettoresultat landede på 525 mio. kr. i kvartalet, hvor analytikerne ifølge estimater indsamlet af Ritzau Estimates havde forudset et resultat på 561 mio. kr.


Det forsikringsmæssige nøgletal combined ratio, der sætter præmieindtægterne i forhold til erstatningsudgifterne, var også ramt af de tunge udgifter til erstatninger for særligt vejrskader. Nøgletallet landede på 90,7 i første kvartal mod analytikernes forventning om 86,4.

Samtidig skuffede også bruttopræmieindtægterne og det forsikringstekniske resultat, og det kunne et flot investeringsafkast ikke modvirke, så derfor blev det samlede indtryk skuffende.

Tryg-aktien faldt med 4,5 pct. til 813,50 kr.

I den modsatte ende af skalaen havde bryggeriet Carlsberg en god dag - inspireret af en pæn styrkelse til den russiske rubel, der over længere tid er kommet flot igen som følge af stigende oliepriser og mere ro på situationen omkring Ukraine.

Det er godt nyt for Carlsberg, der er klar markedsleder i Rusland. Onsdag steg aktien med 2,7 pct. til 619,50 kr.

Stigende oliepriser er også netto positivt for A.P. Møller-Mærsk, som derfor kom pænt igen onsdag efter kurslussinger et par dage i træk som følge af de historisk lave rater på containerfragt.

Både A- og B-aktien steg med 1,8 pct. til henholdsvis 13.830 kr. og 14.260 kr.


For anden dag i træk var medicoselskabet Coloplast desuden i god form, og for anden dag i træk skyldtes det primært positive tilkendegivelser fra analytikersiden. Nordea løftede sit kursmål for Coloplast til 675 kr. fra 580 kr., mens anbefalingen blev fastholdt i positivt terræn på "køb".

Det nye kursmål fra Nordea er det højeste blandt de finanshuse, som Bloomberg News har registreret, og det blev fejret blandt investorerne, der sendte Coloplast-aktien op med 2,2 pct. til lukkerekorden 575 kr.

Rekord var der også til Novozymes, som steg med 0,4 pct. til 342,60 kr.


TDC var understøttet af, at norske ABG Sundal Collier løftede sit kursmål for teleaktien til 50 kr. fra tidligere 46 kr. Aktien steg med 0,3 pct. til 51,70 kr. Anbefalingen fra ABG er fortsat "hold".


Københavns Lufthavnes aktie var desuden flyvende onsdag, selv om der fragik et udbytte på 66,57 kr. fra aktien. Alligevel steg den med 7,2 pct. - eller 311 kr. - til 4621 kr.

KBHL kunne da også fremvise en rigtig flot trafikstatistik for marts onsdag formiddag. Antallet af passagerer i årets tredje måned steg med 3,3 pct. sammenlignet med samme måned sidste år, og dermed nåede KBHL for første gang over 2 mio. passagerer på en enkelt måned. KBHL var begunstiget af, at påsken faldt i marts i år.


/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen