Berlingske Business

Aktier: Store europæiske markeder steg lidt mens Tyrkiet blødte

De europæiske aktiemarkeder endte for de fleste store indeks' vedkommende med små plusser mandag, hvor udsvingene aldrig blev særligt store, og omsætningen generelt var lav.

Undtagelsen fra reglen var det tyrkiske marked, hvor der var høj omsætning og tunge fald efter weekendens mislykkede kupforsøg, der kostede op mod 300 mennesker livet. Det tyrkiske BIST 100-indeks faldt med 7,1 pct.

Alt i mens steg FTSE 100-indekset i London 0,5 pct., mens CAC 40-indekset i Paris faldt 0,2 pct., og DAX-indekset i Frankfurt steg 0,1 pct.

I det brede paneuropæiske Stoxx 600-indeks, der samlet steg 0,3 pct., skilte særligt britiske ARM Holdings sig ud.


Aktien i selskabet, der fremstiller processorer til smartphones, steg med hele 41 pct. til 1677 pence på børsen i London, efter at japanske Softbank har tilbudt at købe selskabet for 32 mia. dollar - eller 1700 pence per aktie.

Også det hollandske olieserviceselskab SBM Offshore var i god form, efter at det har indgået en aftale om strafnedsættelse med de brasilianske myndigheder efter en korruptionssag i landet.

Aktien steg 15,5 pct. til 11,80 euro.

Knap så godt gik det for det svenske industriselskab Alfa Laval, der faldt med 7 pct. til 129,30 svenske kr. i Stockholm efter sit regnskab for andet kvartal, der viste, at driften var lidt svagere end ventet og et pres på ordreindgangen. Omsætningen og bruttoresultatet var ellers lidt bedre end ventet.

Ligeledes svenske Sandvik steg 0,1 pct. til 88,15 svenske kr. efter sit regnskab for andet kvartal og en meddelelse om frasalg af selskabets mineudstyrsaktiviteter.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen