Berlingske Business

Aktier: Stille negativ dag - britisk reklameselskab bundskraber

Der var relativt stille og roligt på aktiemarkederne i Europa under ét onsdag.

Der var relativt stille og roligt på aktiemarkederne i Europa under ét onsdag. Retningen var dog overvejende sydpå. Det brede europæiske aktieindeks Stoxx 600 endte med et fald på 0,5 pct. i indeks 373,96. Lige over 400 af indeksets aktier sluttede klædt i rødt.

Det største fald i Stoxx 600 stod det britiske kommunikations- og reklameselskab WPP for. Aktien dykkede med 11,2 pct. til 1415 pence i London - det var ifølge Bloomberg det største kursdyk for aktien i dette årtusinde.

Det britiske selskab venter nu en like-for-like-vækst på mellem 0 og 1 pct. i år mod en tidligere forventning om 2 pct.s vækst.

Reklamevirksomheder har verden over været ramt af, at store kunder som Unilever og Procter & Gamble, der står bag mærker som Biotex, Dove, Ariel og Neutral, har fokus på at skære i udgifterne. Og WPP har kunnet mærke, at der er skåret ned på reklamebudgetterne på alt fra vaskepulver til tandpasta.

Unilever, der er en af WPP's største kunder, har tidligere i år sagt, at koncernen skulle spare 30 pct. på udgifterne og halvere antallet af tilknyttede reklamebureauer. Blandt WPP's kunder er også Ford og Marks & Spencer.

Ud over dagens pres på aktiekursen er WPP ligeledes ramt af et vanskeligt økonomisk klima med tilhørende pres på forretningen i Nordamerika.

Faldet smittede også af på WPP's franske kollega Publicis Groupe, der faldt små 3 pct. på nyhederne fra Storbritannien.

I toppen af de 600 europæiske aktier i Stoxx 600 endte det britiske boligfinansieringsselskab Provident Financial, der tirsdag tabte to tredjedele af sin værdi efter en skrækmelding om, at selskabet nu venter et tab på 80-120 mio. pund i sin boligfinansieringsdel mod tidligere et overskud på 60 mio. pund. Endvidere droppedes udbyttet og direktøren gik af. Onsdag steg aktien 14,5 pct., men den er fortsat faldet næsten tre fjerdedele i år.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen