Berlingske Business

Aktier: Stigende olielagre dæmpede begejstringen i Europa

En større stigning end ventet i de amerikanske olielagre i sidste uge lagde hen på eftermiddagen onsdag en lille dæmper på fremgangen i de europæiske aktiemarkeder, der først og fremmest var båret af højere priser på olie og andre råvarer til fordel for energi- og råvareaktierne.

Men de amerikanske råolielagre steg med næsten 3 mio. tønder eller en halv mio. tønder mere end ventet, og det reducerede gevinsten for olieproducenterne.

Ved europæisk lukketid var det brede fælleseuropæiske aktieindeks Stoxx 600 faktisk blot steget 0,1 pct. til 361, efter at det ved middagstid var steget 0,4 pct. Og tilsvarende var stigninger i de store aktiemarkeder toneangivende indeks på 0,4-0,8 pct. reduceret til status quo i London, en stigning på 0,1 pct. i Paris og på 0,7 pct. i Frankfurt.

I Stoxx 600 lå energi- og råvareindeksene i toppen.

07BUSNasdaq-1.jpg

Dagens største stigning stod det norske offshoreselskab Seadrill for med et plus på 12,4 pct. Og olie- og råvarerelaterede aktier var i det hele taget massivt repræsenteret på Stoxx-indeksets top-ti.

Her figurerede de britiske mineselskaber Anglo America med en stigning på 10,0 pct. og Antofagasta med en stigning på 7,4 pct. Rio Tinto-aktien steg 7,5 pct., stålkoncernerne franske Vallourec og luxembourgske Arcelormittel steg henholdsvis 8,7 pct. og 7,2 pct.

Det britiske olie selskab Tullow Oil var repræsenteret med en stigning på 8,6 pct.

Anderledes nedtrykkende var handelsdagen for ikke mindst luftfartsaktierne. Aktien i IAG faldt 5,6 pct., Eaysjet-aktien tabte 5,0 pct., og Ryanair faldt 5,2 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen