Berlingske Business

Aktier: Stigende energipapirer fik overtaget i Europa

En smule optimisme sneg sig ind over de europæiske aktiemarkeder tirsdag eftermiddag og bragte det brede fælleseuropæiske Stoxx 600-indeks godt 1 indekspoint op til cirka 378, efterhånden som stigninger blandt de energirelaterede aktier fik overtaget i forhold til fald i finans.

På de store markeder var der små uensartede bevægelser: FTSE 100-indekset i London steg 0,2 pct., og CAC 40 i Paris steg også 0,2 pct., mens det tyske DAX-indeks faldt 0,1 pct.

I Holland steg AEX-indekset 0,4 pct. trods slem tilbagegang på 20,2 pct. for logistikkoncernen Postnl, der fremlagde skuffende forventninger på selskabets kapitalmarkedsdag. Postnl venter et underliggende driftsresultat på 220-260 mio. euro i 2016 og en gradvis forbedring frem mod 2020, mens det begejstrede ikke markedet.

Med i bunden af Stoxx-indekset var også den britisk bank Standard Chartered, der især er aktiv i Asen, Afrika og Mellemøsten. Banken fik et uventet stort underskud på 129 mio. dollar i tredje kvartal mod et overskud på 15 mio. dollar i samme periode sidste år. Banken planlægger at nedlægge 15.000 job og udbyde nye aktier. Aktien faldt 7,0 pct.

Danske Coloplast var med i toppen med en stigning på 9,3 pct. som belønning for dagens regnskab.

Britiske Tullow Oil fulgte olieprisstigningerne og lagde sig sig i toppen af Stoxx 600-indekset med en stigning på 17,4 pct., og den spanske kollega Repsol steg 7 pct., mens norske Seadrill steg 6,6 pct.

Schweiziske Dufry, der driver toldfri butikker i blandt andet Frankrig, Rusland, Mexico, Singapore og USA, steg 5,9 pct. efter positivt overraskende kvartalstal.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen