Berlingske Business

Aktier: Smæk til banker på positiv børsdag

Det var ikke kun den skandinaviske bankkoncern Nordea, der fik investorerne til at vende tomlen ned onsdag.

Også svenske Handelsbanken og schweiziske Credit Suisse kom med skuffende regnskaber, og det satte banksektoren under pres i et i øvrigt positivt marked.

Handelsbanken faldt med 7 pct., Nordea med 5,5 pct., mens Credit Suisse droppede 3,9 pct. på en dag, hvor de store børser i Europa endte med plusser på op til 0,9 pct.

Et af de største fald i det brede Stoxx 600-indeks onsdag stod britiske Pearson for. Tidligere i år solgte nyhedsmediet Financial Times for at fokusere på lærebøger. Men nu har selskabet i forbindelse med en periodemeddelelse nedjusteret forventningerne til hele året, hvilket fik investorerne til at sende aktien ned med 15,7 pct.

Ifølge Bloomberg News venter Peason nu et justeret resultat per aktie i den nedre del af intervallet 70-75 pence mod tidligere 75-80 pence.

- Der er en masse håb for indtjeningen, og vi har fået gode overraskelser fra nogle globale virksomheder, men bankerne lider i tredje kvartal, siger Dirk Thiels, investeringsforvalter hos KBC Asset Management, til Bloomberg News.

Onsdagens lyspunkt stod den schweiziske landbrugskemikalie- og såsædsproducent Syngenta for, efter at selskabets topchef, Mike Mack, har sagt op. Han forlader Syngenta ved udgangen af oktober i kølvandet på massiv kritik af hans manglende vilje til at indgå i dialog med den amerikanske konkurrent Monsanto, der tidligere i år fremlagde et købstilbud på 47 mia. dollar for Syngenta.

Aktien steg med 6,5 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen