Berlingske Business

Aktier: Skuffende USA-tal bremsede europæisk optimisme

En indledningsvis optimistisk stemning på torsdagens europæiske aktiemarkeder blev frosset ned til mismod og udbredte indeksfald hen mod handlens slutning.

Fra handelsstart var markederne opstemte efter kinesiske nøgletal for industriens forventninger, der ikke var så ringe som frygtet. Men det amerikanske ISM-industrindeks blev kun 50,2 mod ventet 50,6, og skuffelsen vendte udviklingen.

Det brede fælleseuropæiske Stoxx 600 indeks sluttede dagen 0,4 pct. lavere i 346,30, og på de store europæiske aktiemarkeder faldt de toneangivende indeks 0,6 pct. for CAC40 i Paris, mens det tyske DAX-indeks faldt 1,5 pct. FTSE100-indekset i London steg 0,2 pct.

Energiaktierne lå i toppen Stoxx 600 med en samlet stigning på 1,6 pct., mens råvareindekset sluttede med et fald på 0,4 efter en stigning på 1,1 pct. tidligere på dagen.

I toppen af det europæiske marked steg portugisiske Banco Commercial 13,3 pct., efter at kreditvurderingsinstituttet S&P havde løftet udsigterne for banken fra "stabil" til "positiv".

På andenpladsen steg Tullow Oil 9,8 pct. foranlediget af tillid fra olieselskabets bankforbindelser, der efter en vurdering af selskabets oliereserver har valgt at fastholde det britiske selskabs kreditfaciliteter.

Franske Vallourec, det fremstiller rør og slanger til blandt andet bil-, olie- og luftfartsindustrien, steg 5,1 pct.

Omvendt faldt aktien i det hollandske kabel- og mobiltelefonselskab Altice 9,7 pct. efter oplysninger om, at selskabet vil sælge aktier for 1,8 mia. euro for at finansiere købet af amerikanske Cablevision Systems.

/ritzau/FINANS

 

Henning Nielsen +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans[AT]ritzau.dk , www.ritzaufinans.dk

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen