Berlingske Business

Aktier: Risikovillighed breder sig især til fordel for industri

Risikovillighed har bredt sig over de europæiske aktiemarkeder i onsdagens handel, hvor det brede fælleseuropæiske Stoxx 600-indeks stiger 0,9 pct. i revanche efter tre dage med generelle fald.

Den mere optimistiske stemning er båret af industriselskaber og andre sektorer, der sædvanligvis knytter an til økonomisk vækst. Blandt forbrugsgode-producenterne er der især fremgang til bilindustrien, der løftes 1,4 pct. på sektorbasis, og det samlede industriindeks under Stoxx 600 stiger i samme takt.

Øverst i den europæiske aktiehandel med en stigning på 8,5 pct. ligger den svenske bus- og lastbilproducent Volvo, der onsdag morgen offentliggjort et positivt overraskende regnskab. Salget rapporteres til 82,6 mia. svenske kr. i fjerde kvartal mod estimerede 78,0 mia. svenske kr. ifølge SME Direkt.

Også den tyske industrigigant Siemens ses på indeksets top ti-liste med en stigning på 4,6 pct., som reaktion på opjustering af forventningerne til driftsmarginalen med en halvt pct.point til 11-12 pct.

På indeksets skyggeside falder svenske Electrolux 2,1 pct. efter et skuffende regnskab med en omsætning i fjerde kvartal på 32,1 mia. svenske kr., mens analytikerne ifølge SME Direkt havde ventet 33,5 mia. svenske kr. Overskuddet før skat blev 1245 mio. svenske kr. mod ventet 1570 mio. svenske kr.

På de store toneangivende aktiemarkeder stiger FTSE 100-indekset i London 0,6 pct., mens DAX-indekset i Frankfurt løftes 0,9 pct. I Paris ligger CAC 40-indekset 1,2 pct. højere.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen