Berlingske Business

Aktier: Ratechok presser A.P. Møller-Mærsk

Faldende rater på Asien/Europa giver smæk til aktiekurserne i A.P. Møller-Mærsk.

Mandag morgen fortsætter faldet i aktiekursen i både A- og B-aktierne i Mærsk. B-aktien falder med 1,3 pct. til 14.590 kr., mens A-aktien følger efter med et fald på 1,2 pct. til 14.140 kr., og de to aktier ligger dermed i bunden af C20 Cap-indekset.

Nordea skriver i sin morgenrapport, at faldet i rateprisen bekymrer, da flere af containerselskaberne havde varslet rateforhøjelser.

- Vi ser risiko for, at aktien kommer under pres på kortere sigt. Der kan ikke sættes lighedstegn med Maersk Lines rater og rateudviklingen på Asien-Europa, men det skaber usikkerhed, da forventningerne i markedet til indtjeningen i Maersk Line er høje. Nordea Markets sænker i en ny analyse forventningerne til indtjeningen i Maersk Line for 2015 som følge af den manglede disciplin blandt containerrederierne, skriver Nordea i sin morgenrapport mandag.

Banken sænker sit kursmål for Mærsk til 17.500 kr. fra 18.000 kr., men fastholder dog den positive anbefaling "køb". På længere sigt er der dog fortsat god ræson i at have Mærsk-aktier i sin portefølje, lyder vurderingen.

Samlet falder det toneangivende C20 Cap-indeks mandag morgen efter 20 minutters handel med 0,4 pct. til 1026,3, og dermed ser det ud til, at en stime af rekorder i indekset i sidste uge er brudt.


Aktiemarkedet skal blandt andet fordøje svage tal fra Kina på importen og eksporten i marts. Og ifølge Nordeas aktierådgiver Jesper Bamberger, er det en af mandagens usikkerhedsfaktorer.


I denne uge indledes den danske regnskabssæson for første kvartal, når Tryg kommer med tal for de første tre måneder af 2015.

- Vi forventer et godt regnskab fra Tryg blandt andet på grund af den milde vinter, sagde Nordeas aktierådgiver Jesper Bamberger til Ritzau Finans før fondsbørsens åbning.


Forsikringsselskabet kommer med regnskab onsdag morgen, og norske ABG Sundal Collier har løftet sit kursmål for forsikringsaktien til 715 kr. fra 632 kr. Anbefalingen af Tryg er dog fortsat i negativt terræn med "sælg". En Tryg-aktie ligger mandag morgen til et fald på 0,3 pct. i 836 kr.

Blandt de mest stigende aktier mandag morgen tager høreapparatsproducenterne William Demant og GN Store Nord føringen. Både GN Store Nord og William Demant Holding fået tomlen op fra amerikanske Jefferies, der har løftet anbefalingen af begge selskabers aktier. GN får anbefalingen "køb" mod tidligere "underperform", mens anbefalingen af William Demant løftes til niveauet under til "hold" fra "underperform".

En aktie i William Demant stiger med 0,9 pct. til 582 kr., mens aktierne i GN siger med 0,6 pct. til 146,80 kr.

Det kan også være værd at holde øje med Nordea, efter at et par finanshuse har revurderet synet på aktien. Blandt andet har banken fået en positiv analytikertilkendegivelse fra den amerikanske storbank JPMorgan, som løfter sin anbefaling af Nordea-aktien til "overvægt" fra "neutral", mens kursmålet skrues op til 97,43 kr. fra 82,94 kr. Nordea stiger med 0,8 pct. til 87,70 kr.

Sydbank starter mandag det aktietilbagekøbsprogram på 500 mio. kr., som banken oplyste om efter dansk lukketid fredag. Programmet ventes afsluttet med udgangen af i år. Og det får investorerne til at sende aktien op med 6 pct. til 244 kr.

I sidste uge kom ingredienskoncernen Chr. Hansen med et overraskende godt regnskab. Og det skabte efterfølgende en fest omkring selskabets aktier. Efterfølgende har amerikanske Goldman Sachs sænket sin anbefaling af aktien til "neutral" fra "køb", mens JPMorgan har løftet sit kursmål til 350 kr. fra 250 kr. Her er anbefalingen uændret "neutral". En aktie i Chr. Hansen ligger mandag morgen uændret i 359,20 kr.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen