Berlingske Business

Aktier: Positiv effekt i Asien fra stigende kinesiske inflation

Der er sving og svaj i de asiatiske aktiemarkeder fredag morgen, hvor investorerne så småt er ved at finde deres egne ben oven på divergerende indikationer fra den kinesiske økonomi.

Torsdag viste den kinesiske oversøiske eksport et overraskende stort fald, men fredag viser producentpriserne, der steg for første gang siden 2012, en ganske anden historie og en positiv udvikling i inflationen.

- Stigningen i de kinesiske producentpriser er er tegn på vigende global deflationsrisiko og et tegn på, at deflationen er aftagende overalt, vurderer chefstrateg Shane Oliver fra AMP Capital Investors i Sydney over for Bloomberg News.

I Tokyo stiger Nikkei-indekset 0,2 pct., og Topix-indekset ligger med et marginalt plus.

De kinesiske markeder på fastlandet er modsat negative. Såvel Shanghai Composite-indekset som CSI 300-indekset falder 0,5 pct., mens der til gengæld er positive takter fra børsen i Hongkong, der stiger 0,6 pct. målt på Hang Seng-indekset.

På de mindre børser ligger Taiex-indekset i Taipei med et fald på 0,4 pct., mens Sydkoreas Kospi-indeks stiger 0,6 pct., og Singapores Strait Times og ASX-indekset i Sydney øger henholdsvis 0,3 pct. og 0,1 pct.

- Når Kinas økonomi forbedres, vil det føre til et opsving i væksten i de andre asiatiske markeder, især i Sydøstasien, vurderer chefstrateg Danny Wong Teck Meng fra Areca Capital i Kuala Lumpur over for Bloomberg News.

De amerikanske aktiefutures ligger med minimale kursfald tæt på nul fredag morgen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen