Berlingske Business

Aktier: På højeste niveau i to og et halvt år

564442552.jpg
Foto: Iris.

De europæiske aktiemarkeder udtrykt ved det fælles europæiske STOXX 600-indeks løftes tirsdag middag samlet set 0,4 pct. til et niveau, der ikke er set siden august 2015, da indekset sluttede i rekordhøje 414,06.

Blandt synderne i dagens indeks er den svenske tøjgigant Hennes & Mauritz, der snubler 1,9 pct. efter beskyldninger for racistisk markedsføring i et salgskatalog, med et billede af en sort dreng og model, der i et salgskatalog optræder i en hættetrøje med ordene "coolest monkey in the Jungle" - den sejeste abe i junglen.

H&M svarede mandag, at "billedet nu er fjernet fra alle H&M's salgssteder, og vi undskylder oprigtigt over for enhver, som måtte føle sig ramt".

Med i bunden ligger også finske Huhtamaki, der konkurrerer med danske brdr. Hartmann inden for emballage. Handelsbanken har reduceret sit kursmål for den finske aktie til 35 euro fra 39 euro, og anbefalingen er nedgraderet til "reducer" fra "akkumuler" ifølge Bloomberg News. Aktien løftets 3,1 pct. tirsdag middag.

Plussiden i STOXX 600-indekset toppes af det hollandske kabel- og teleselskab Altice, der stiger 7,5 pct. i begejstring over, at selskabet vil sælge sin USA-forretning som et led i en turnaround-proces.

Samtidigt stiger italienske Finecobank 3,5 pct. i forlængelse af, at finanshuset Kepler Cheuvreux har hævet sit kursmål for aktien til 10 euro fra 8,80 euro.

På sektorbasis er det især råvareaktierne og telekommunikation, der trækker det samlede marked op med stigninger på henholdsvis 0,5 pct. og 0,4 pct., mens ejendomsaktierne er eneste sektor i rød med et fald på 0,2 pct.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen