Berlingske Business

Aktier: Ordrefest sender Vestas til tops

Vestas sluttede 2014 af med et sandt festfyrværkeri af ordreannonceringer, og det manifesterer sig i en kursstigning på 2,8 pct. til kurs 232,9 efter de første handelsminutter af 2015.

Dermed har Vestas placeret sig øverst blandt elitepapirerne på en dag, hvor det er småt med selskabsspecifikke nyheder, der kan påvirke de danske aktier.

Samlet set stiger C20 Cap-indekset 0,9 pct. til 812,3.

Vestas rundede 2014 af med at sikre sig nye ordrer på knap 400 megawatt (MW) og samtidig sikrede selskabet sig nye rammeaftaler med et potentiale på op til 1600 MW.

- De nye rammeaftaler er meget vigtige. Man kan ikke umiddelbart se, om aftalen på 1000 MW med EDF alene er til USA eller hele verden, men aftalen på 600 MW med Sunedison er en super god nyhed. Det faktum, at Vestas allerede nu begynder at have ordrer til USA til 2016, bør berolige meget. Det har været det helt store spørgsmål indtil nu, siger Jacob Pedersen, der er senioranalytiker hos Sydbank, til Ritzau Finans.

Pandora-aktien, der blev den mest stigende eliteaktie i 2014, fortsætter fremgangen. Aktien stiger 0,4 pct. til 506,5 kr., efter at den besejrede Genmab i kampen om at blive årets bedste C20-investering. Genmab stiger fredag 0,4 pct. til kurs 361,6.

Olieprisen retter sig en anelse fredag morgen, men rublen er yderligere svækket. Før nytår skulle der 69 rubler til at købe en euro, mens der fredag morgen skal godt 73 rubler til, og det presser Carlsberg, der har en stor del af sine indtægter i Rusland.

Carlsberg ligger i bunden af C20-indekset i kurs 479, hvilket er stort set uændret i forhold til seneste handelsdag.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen