Berlingske Business

Aktier: Optimisme gennemsyrede dagen på de europæiske markeder

Der var positiv stemning fra start til slut på de europæiske aktiemarkeder onsdag, hvor det brede fælleseuropæiske Stoxx 600-indeks endte dagen med en stigning på 0,7 pct. til indeks 378,7.

Det var underindeksene for føde- og drikkevarer samt forsikringer, der specielt trak indekset op.

På de andre store markeder steg FTSE 100 i London 0,4 pct., CAC 40 i Paris steg 0,8 pct., og det tyske DAX-indeks i Frankfurt steg 0,7 pct.

På selskabsfronten gjorde især flere tyske selskaber onsdag væsen af sig med regnskaber. Deriblandt var post- og transportkoncern Deutsche Post, der er en konkurrent til danske DSV.

Deutsche Post blev i tredje kvartal ramt af et forsinket it-projekt, hvilket betød en markant nedgang i indtjeningen.

Driftsoverskuddet på EBIT-niveau faldt til 197 mio. euro fra 677 mio. euro i den samme periode året før. Det var dog ikke nogen overraskelse hos analytikerne, da selskabet nedjusterede 28. oktober. Analytikerne havde regnet med et overskud på 208 mio. euro.

Aktien faldt onsdag 3,4 pct. til 26,21 euro.

Vestas-konkurrenten Nordex opjusterede i regnskabet for tredje kvartal endnu en gang forventningerne til omsætningen i dette regnskabsår. Selskabet venter nu et salg på 2,3-2,4 mia. euro.

Nordex omsatte i tredje kvartal for 685,8 mio. euro, hvilket var mere end en 50 pct. fremgang fra 451,2 mio. euro i samme periode sidste år. I dagens handel endte aktien med et fald på 0,3 pct. til 30,23 euro.

Den tyske Mærsk-konkurrent Hapag-Lloyd formåede i tredje kvartal at løfte indtjeningen markant.

Driftsoverskuddet på EBIT-niveau steg markant til 80,9 mio. euro fra 23,6 mio. euro i den samme periode året.

Aktien faldt 1,2 pct. til 19,86 euro.

/ritzau/FINANS

 

Nicoline Sørensen +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans[AT]ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen