Berlingske Business

Aktier: Olieselskaber stiger i grønt marked

Der er mindre plusser på det amerikanske aktiemarked fra åbningen onsdag eftermiddag, hvor olieeksponerede selskaber som Transocean og Chesapeake Energy har medvind af en stigende oliepris.

Efter kort tids handel stiger de tre ledende indeks, S&P 500, Dow Jones og Nasdaq, 0,4-0,6 pct. Tirsdag lukkede indeksene mere eller mindre uændret.

Der har hverken været store regnskaber eller nøgletal, som investorerne har kunnet forholde sig til op til åbningen, men en række energiselskaber åbner i et pænt plus, hvilket måske skyldes en stigning i olieprisen i løbet af det seneste døgn.

Transocean, der ejer og driver en række offshore-borerigge, stiger 2,6 pct. til 19,23 dollar, mens Chesapeake Energy, der producerer olie og naturgas, er åbnet 1,3 pct. højere i 13,40 dollar.

Den amerikanske WTI-olie handles onsdag eftermiddag i 61,66 dollar per tønde, hvilket er en stigning på 2,5 pct. i forhold til tirsdag.

I en helt anden afdeling er der fokus på selskabet Trinity Industries, der blandt andet producerer autoværn, oven på en potentielt set dyr retssag.

Selskabet er blevet dømt til at betale 663 mio. dollar til den amerikanske stat for at have solgt et autoværnsystem til staten uden at have oplyst om nogle ændringerne i systemet, som det ellers ifølge lovgivningen skal. Det skriver Bloomberg News.

Trinity Industries er dog ikke enig i afgørelsen og har derfor planer om at anke, oplyser en talsmand for selskabet til nyhedsbureauet.

- Vi mener, at der er klare beviser for, at der ikke er blevet begået svindel, siger Jeff Eller fra Trinity Industries til Bloomberg News.

Trinity-aktien stiger dog overraskende 0,9 pct. til 29,48 dollar i den indledende handel efter ellers at have ligget nede med op mod 8 pct. i formarkedet.

/ritzau/FINANS

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen