Berlingske Business

Aktier: Olieaktier trækker ned i flade markeder

301386422.jpg
Arkivfoto.

Mens det danske aktiemarked viser gode takter onsdag middag, så er det en noget nær flad udvikling, der præger de øvrige børser i Europa.

I London, Paris og Frankfurt rykker de toneangivende indeks sig blot op til 0,2 pct., og det paneuropæiske Stoxx 600-indeks ligger marginale 0,02 pct. lavere.

Ses der på sektorer, er der fald i aktier inden for mineindustrien, ligesom olieaktierne trækker ned. Det bliver dog opvejet af små plusser i flere af de øvrige sektorer.

FALD I OLIEPRISEN

Olieaktierne er presset af et fald i oliepriserne. En tønde af den europæiske referenceolie, Brent, koster onsdag 50,83 dollar, hvilket er 2 pct. lavere end tirsdag.

Blandt olieaktierne falder Statoil 1,6 pct., og Total og Royal Dutch Shell dykker begge 0,7 pct. På Oslo-børsen falder Norsk Hydro desuden 4,5 pct.

Onsdagens hidtil største stigning i Stoxx 600 tilfalder svenske Ericsson med et plus på 4,6 pct. Stigningen kommer, efter at investeringsfirmaet Cevian Capital har købt en 5,6 pct. aktiepost i selskabet.

BØRSDEBUT

På børsen i Stockholm har internettøjbutikken Boozt fået en god start som børsnoteret virksomhed. Ved middagstid ligger aktien i 75,25 svenske kr., efter at der under børsintroduktionen blev solgt aktier til 62 svenske kr.

Selskabet, der har hovedsæde i Malmø, men er stiftet af to danskere, har i forbindelse med udbuddet solgt i alt omkring 26 mio. aktier.

Heraf kommer størstedelen fra eksisterende aktionærer, men der er også solgt 6,45 mio. nye aktier, hvilket giver Boozt et nettoprovenu på 384 mio. svenske kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen