Berlingske Business

Aktier: Olieaktier trækker brede plusser

De amerikanske aktier følger den positive stemning, der generelt præger det europæiske marked tirsdag, i den indledende handel på Wall Street.

I Europa samles der op efter de tunge lussinger, der blev uddelt fredag og mandag, og samme tendens følges på vest for Atlanten.

De lussinger fik man nemlig også i USA som reaktion på folkeafstemningen i Storbritannien, der viste, at et flertal af briterne ønsker at forlade EU-samarbejdet. Men tirsdag er der igen bedring at spore - også i USA.

Fra start stiger S&P 500-indekset med 0,9 pct., mens Nasdaq-indekset løftes 1,2 pct., og Dow Jones-indekset stiger 0,8 pct.

Man skal dog passe på med at blive for optimistisk, lyder advarslen fra Société Générale.

- Markederne hopper, og de kan hoppe yderligere, men skyerne i horisonten er mørke, og de er ægte, siger Kit Juckes, der er strateg hos Société Générale, ifølge CNN Money.

På selskabssiden er der fokus på blandt andet olieselskaberne, der qua deres cykliske natur var presset hårdt fredag og mandag, hvor panikken holdt markederne i et jerngreb. Dertil kom en tungt faldende oliepris i kølvandet på chokresultatet fra afstemningen.

Men den bevægelse er vendt tirsdag, hvor der igen samles op på aktiemarkederne, og hvor oliepriserne atter er i fremdrift. En tønde WTI-olie til levering i august handles tirsdag eftermiddag til 47,46 dollar, svarende til en stigning på 2,4 pct. fra sent mandag.

Det sender Chesapeake Energy op med 5,5 pct. til 4,29 dollar i tirsdagens tidlige handel, mens Chevron løftes 1,0 pct. til 101,37 dollar, og Exxon Mobil stiger 1,1 pct. til 89,86 dollar.

 

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen