Berlingske Business

Aktier: Ørsted stryger til vejrs efter opjustering

n
Arkivfoto. Foto:

En opjustering fra Ørsted har onsdag sendt energikæmpen til vejrs på det danske aktiemarked, der målt på C25-indekset dog åbner i svagt negativt terræn.

Ørsted har haft mere fart end ventet på flere af sine havmølleparker, og energiselskabet opjusterer derfor sine forventninger til sidste års indtjening.

Ørsted venter nu, at driftsoverskuddet før af- og nedskrivninger, EBITDA, beløber sig til 22,5 mia. kr. for 2017. Den tidligere forventning var omkring 21 mia. kr.

»Stigningen skyldes primært en stærk indtjening fra vores producerende havvindmølleparker i slutningen af året - herunder fra kraftigere vind og en hurtigere indfasning af produktion fra de nye parker Race Bank og Walney Extension,« skriver Ørsted i en meddelelse til fondsbørsen.

Meldingen sendte i første omgang Ørsted-aktien over 352 kr., men kursen har sidden sat sig lidt til 345 kr. svarende til en stigning på 1,2 pct. fra tirsdag.

C25-indekset ligger samtidig 0,2 pct. lavere i 1172,45, efter et fald i NKT på 3,7 pct. til 278,40 kr. Kabelproducenten er blevet sænket til "hold" fra "køb" af Nordea, viser data fra Bloomberg.

PANDORA PÅ MINUSLISTEN

På minuslisten er også Pandora, der taber 0,5 pct. til 677,40 kr. Smykkeaktien kan få en hovedrolle på aktiemarkedet onsdag, da den amerikanske smykkeforhandler Signet kommer med salgstal for julesalget klokken 13, hvor analytikere vil dykke ned i tallene for at få indikationer på Pandoras eget salg.

Desuden har Pandora selv varslet, at det inden mandag i næste uge kommer med en salgsopdatering for fjerde kvartal.

TDC er åbnet i 39,19 kr. svarende til et fald på 0,2.

Ifølge Finans er TDC i færd med at udrulle et helt nyt, lynhurtigt mobilnet, der åbner for hastigheder på helt op til 600 megabit over hele landet.

Desuden fortsætter konsolideringen i sektoren.

Svenske Tele2 og kabelselskabet Com Hem har onsdag morgen annonceret en fusion. Ingen af selskaberne er blandt TDC's konkurrenter, men Com Hem har tidligere været omtalt som et muligt opkøbsmål for TDC.

AMBU FÅR GODKENDT PRODUKT

Blandt sidepapirerne stiger Ambu, efter at selskabet har fået godkendt sit engangskoloskop til salg i USA af de amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA. Det oplyste selskabet kort inden børslukketid tirsdag.

Godkendelsen af produktet, som Ambu overtog i forbindelse med købet af Invendo Medical i oktober for 1,7 mia. kr., kommer ifølge Ambu tidligere end ventet.

»Produktet var hele årsagen til Ambus opkøb, så det er en nøglegodkendelse. Men det er ikke en meget svær godkendelse at få, så alle har også ventet, at den kom,« siger analytiker i ABG Sundal Collier Morten Larsen.

Han peger på, at der generelt er store forventninger til Ambus visualiseringsprodukter fremadrettet.

Produktporteføljen tæller i forvejen det storsælgende engangsskop Ascope, der bruges af bedøvelseslæger til at orientere sig i luftvejene. Det nye produkt bruges i forbindelse med kikkertundersøgelser i tarmen.

»Det er nogle helt andre læger, Ambu skal have i tale, så det er et helt andet marked, og det vil tage tid. Jeg ser meget optimistisk på den lange bane i forhold til at gøre visualiseringsmarkedet til et marked for engangsprodukter, men i forhold til dette produkt skal vi nok have relativt forsigtige kortsigtede forventninger,« vurderer Morten Larsen.

Ambu-aktien ligger 4 pct. højere i 125,20 kr. og har kurs mod rekord.

Der kommer onsdag trafiktal fra SAS, der er åbnet 2,5 pct. lavere i 16,95 kr. Desuden præsenterer Genmab på en investorkonference arrangeret af den amerikanske storbank J.P. Morgan Chase. Onsdag morgen er Genmab steget 1 pct. til 1164 kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen