Berlingske Business

Aktier: Novo er igen de private investores favorit

pix-novo
Januar var en god måned for aktieejere på fondsbørsen i København. Det toneangivende C20 Cap-indeks steg over en vred kam med 7 pct., og hele otte ud af 20 aktier steg med mere end 10 pct., viser en opgørelse fra Nordnet. Foto:

Januar var en god måned for aktieejere på fondsbørsen i København. Det toneangivende C20 Cap-indeks steg over en vred kam med 7 pct., og hele otte ud af 20 aktier steg med mere end 10 pct., viser en opgørelse fra Nordnet.

Selv om de private investorer kun solgte danske aktier for 19 mio. kr. i januar, så var måneden alligevel præget af porteføljejusteringer.

- På trods af en uløst konflikt i Ukraine og den græske økonomiske krise, blev de urolige forhold overtrumfet af ECB's beslutning om at fyre sin pengebazooka af. Investorerne bliver ved med at fokusere på, at i en lavrentetid er aktierne fortsat det mest attraktive investeringsvalg, siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet, i en pressemeddelelse.

Og selv om Novo Nordisk kursudviklingsmæssigt blev overhalet af blandt andet Genmab, Nordea, Novozymes og Vestas, var Novo Nordisk også i januar de privates absolutte aktiefavorit.

- Efter en stigning på mere end ti pct. i januar alene, kunne man forvente en vis privat gevinsthjemtagning. Det skete dog ikke, og de private købte flere aktier i Novo Nordisk på månedens sidste handelsdag, som samtidig var dagen for Novo Nordisks årsregnskab. Novo Nordisk er i en liga for sig selv og hævet over andre gode aktier, siger Per Hansen.

Novos fedmemedicin kommer i handlen i USA

Vestas har nærmest haft monopol på at være den mest handlede aktie hos de private. Men i årets første måned var rederiet Torm tæt på at slå Vestas af pinden.

- Kursstigningen i Torm, som på et tidspunkt var seksdoblet, gav Torm-aktien vinger. Interessen holdt sig også efter, at aktien faldt tilbage, og Torm sluttede på en noget nær delt handelsmæssig førsteplads med Vestas i januar, siger investeringsøkonomen.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen