Berlingske Business

Aktier: Norwegian dykker efter regnskab i grønt middagsmarked

Norwegians vokseværk smerter i regnskabsbøgerne
ARKIVFOTO 2015 Københavns Lufthavn - Norwegians Foto:

Det norske flyselskab Norwegian dykker med 9,9 pct. torsdag middag, efter at lavprisluftfartsselskabet har ramt under analytikernes forventninger med andet kvartals resultater på næsten alle poster.

Norwegian omsatte i andet kvartal for 7,77 mia. norske kr., hvilket var et stykke under analytikernes forventning, der var på 7,828 mia. norske kr. ifølge SME Direkt. Omsætningen var 17 pct. højere end samme kvartal sidste år.

»Vi har haft betydelige ekstraomkostninger til indleje af fly, høj oliepris og passagerafgiften i Norge, hvilket har haft en negativ effekt på resultatet,« forklarede koncernchef Bjørn Kjos i en pressemeddelelse.

Resultatet før skat landede på 862 mio. norske kr., hvor SME Direkts estimat var næsten dobbelt så højt - 1685 mio. norske kr.

NORWEGIAN AIR-RESULTS/

Det ledende indeks på børsen i Oslo stiger ved middags tid 0,2 pct. og følger dermed tendensen i Europa, hvor det tyske Dax-indeks i Frankfurt stiger med 0,3 pct., det franske CAC 40-indeks stiger med 0,6 pct., det britiske FTSE 100-indeks lige sniger sig op med 0,1 pct., og det brede europæiske Stoxx 600-indeks lægger 0,5 pct. til.

Det er onsdagens tale fra den amerikanske centralbankchef, Janet Yellen, der får investorerne i godt humør. Hendes udtalelser var ikke så markante omkring stramningerne i pengepolitikken, hvilket inkluderer at trække milliarder og atter milliarder af dollar ud af økonomien, som frygtet.

I Stoxx 600 indtager det britiske medicinalselskab Astrazeneca bunden, efter rygter om at selskabets topchef, Pascal Soriot, planlægger at forlade pladsen til fordel for topchefstillingen hos det israelske kopimedicinselskab Teva, skriver Bloomberg News.

Aktien falder med 4,6 pct.

13BUSJanet-Yellen-134635.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen