Berlingske Business

Aktier: Nervøse europæiske markeder gik på weekend med fald

Der var fredagen igennem negativ stemning på det europæiske kontinent, hvor de toneangivende børser gik på weekend med fald. Blandt selskaberne var der kursklø til selskaber med eksponering over for olie.

I forhold til de toneangivende aktieindeks tog det paneuropæiske Stoxx 600-indeks en tur sydover og endte 2,4 pct. lavere, mens børserne i Frankfurt, Paris og London gik tilbage med mellem 2,3 og 2,6 pct.


Dagen igennem havde markedet set frem mod præsentationen af den amerikanske jobrapport for august, som kunne give indikationer om, hvorvidt der snart kommer en forhøjelse af den ledende rente i USA.


- Markederne er meget nervøse i forhold til udsigterne for verdensøkonomien, og hvad en amerikanske renteforhøjelse vil betyde i den sammenhæng, vurderer William Hobbs, der er chef for aktiestrategi hos Barclays, over for Bloomberg News.

Jobrapporten endte dog i store træk som ventet, og flere økonomer virkede efterfølgende stadig overbeviste om, at centralbanken snart vil hæve den ledende rente. Det kan allerede ske på næste rentemøde, der finder sted senere i september.


Blandt de europæiske virksomheder gik olieselskabet BP tilbage og endte 4,9 pct. lavere. Det fulgte, efter at både den europæiske referenceolie, Brent, og den amerikanske WTI-olie sluttede fredagen i lavere prisniveauer sammenlignet med torsdag.


I en anden branche var der kurstæsk til den franske luksusproducent Kering, der er mest kendt for at stå bag luksustøjmærket Gucci. Selskabet faldt 6,0 pct., efter at Goldman Sachs anbefalede at sælge dets aktier.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen