Berlingske Business

Aktier: Negativ udvikling i Asien men momentum er intakt

532263106.jpg
Foto: Iris.

De asiatiske aktiemarkeder ligger med kursfald tirsdag morgen, hvor gevinsthjemtagning er i førersædet oven på de seneste kursstigninger. Men det er midlertidig, da momentum vurderes at være intakt.

- Det er gevinsthjemtagning, som leder markedet efter de skarpe stigninger i løbet af meget kort tid, pointerer chefstrateg Yoshihiro Ito fra Okasan Online Securities i en kommentar ifølge AFP.

I Tokyo vurderes den let negative udvikling at være forbigående. De vigende geopolitiske bekymringer og gode grundlæggende og økonomiske faktorer foruden en svækket yen står til at sende aktiemarkedet højere.

- Dollar er et godt stykke over 113 yen nu, hvilket giver en betydelig medvind til aktier, siger senior strateg Masahiro Ichikawa fra Sumitomo Mitsui Asset Management til Reuters.

Han peger på, at mange virksomheder har fastsat deres dollar/yen-kursforudsætninger til 105-110 yen, og at der derfor nu kan forventes opreviderede indtjeningsprognoser.

Sony, der er midt i en omfattende omstrukturering, stiger 1,4 pct. til 4043 yen. Det er første gang, at aktien krydser 4000-niveauet.

Men med fald i de store bilfabrikker som Toyota og Nissan på 0,5-1,0 pct. kan det ikke opveje et overordnet indeksfald.

Nikkei 225-indekset falder 0,1 pct., mens det bredere Topix-indeks ligger med et minus på 0,2 pct.

De kinesiske aktører på fastlandet holder sig også tilbage. Shanghai Composite handles marginalt lavere, mens CSI 300-indekset falder 0,3 pct.

Blandt de øvrige markeder stiger Hang Seng-indekset på børsen i Hongkong 0,4 pct., og Singapores Strait Times øger 0,3 pct., mens Taiwans Taiex-indeks ligger med et minus på 0,4 pct., og Sydneys ASX 200-indeks lukker dagen af med et tab på 0,5 pct.

De amerikanske aktiefutures ligger med fald på under 0,1 pct. tirsdag morgen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen