Berlingske Business

Aktier: Negativ start i Asien på sommerferiemåned

De asiatiske aktieinvestorer tager hul på august med en stor nervøsitet.

For julis aktieuro i den asiatiske region er stadig i frisk erindring, og trods de mange tiltag fra de kinesiske myndigheder til at stoppe svingningerne i uroens epicenter i Shanghai og Shenzhen, er der ingen tegn på forbedringer i markedsudsigterne.

Senest har skuffende data for den kinesiske industri fået de sure miner til at trække mundvigene endnu længere ned. I bedste fald er der nulvækst i industrisektoren i Kina ifølge de officielle data. Og ses der på de private PMI-data, er der klare tegn på direkte reduktion i aktiviteten.

- Kina er stillet over for adskillige svære spørgsmål i løbet af ugen, og det medfører bekymringer over, at landets økonomi står med risiko for en hård landing. Vi ser en lidt negativ start på august, noterer markedsstrateg Evan Lucas fra IG Ltd. i Melbourne i en skrivelse ifølge Bloomberg News.

Shanghai Composite falder 2,4 pct., mens CSI 300-indekset begrænser faldet til 1,4 pct. Hongkongs Hang Seng dropper samtidig 1,1 pct.

I Tokyo ligger markedet under for ferieperioden, der traditionelt giver svage markeder.

- Generelt mener vi, at så snart vi kommer ind i august, vil markedet udvikle sig svagere i takt med, at sommerafmatningen sætter ind. Konsensus er negativ, men når det er sagt, er det næppe overraskende, hvis aktierne fortsat stiger, når virksomhedernes indtjening tages i betragtning, siger kapitalstrateg Shoji Hirakawa fra Okasan Securities Co. i til Bloomberg News.

Nikkei-indekset falder 0,4 pct., mens det bredere Topix-indeks ligger med et minus på 0,3 pct.

Blandt de øvrige børser falder Taiwans Taiex-indeks 1,7 pct., mens Sydkoreas Kospi-indeks dykker 1,1 pct. og Singapores Strait Times viger 0,2 pct.

Mandag morgen ligger de amerikanske futures med fald på omkring 0,1 pct. i den asiatiske handel.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen