Berlingske Business

Aktier: Nedtur for turisme-aktier efter Paris-angreb

De europæiske aktiemarkeder havde mandag besvær med at finde ud af, hvilket ben de skulle stå på efter weekendens angreb i Paris, der kostede 129 mennesker livet.

Dagen igennem skiftede de ledende indeks på de store børser mellem minus og plus. Og det var da også en uens lukning, de store børser endte mandagen med. FTSE 100 i London steg med 0,3 pct., mens både det tyske DAX-indeks samt det franske CAC 40-indeks faldt med 0,2 pct.

Ifølge Bloomberg News viser historien dog i forbindelse med angreb de seneste 15 år, at markedets reaktioner ofte er skarpe - men kortvarige.

- Markedets reaktioner har været moderate. Det egentlige spørgsmål for investorerne er, om begivenhederne vil have indflydelse på et lands økonomiske resultater. Medmindre det er tilfældet, viser historien, at effekten har tendens til at være kortsigtet, siger Teis Knuthsen, chefstrateg i Saxo Bank til Bloomberg.

Det største fald i det brede Stoxx 600-indeks stod aktierne i rejse- og fritidssektoren for med et fald på over 1 pct. Det var blandt andet frygten for mistede indtægter på turister, der trak aktierne ned, skriver Bloomberg News.

Air France-KLM-aktien faldt mandag med op mod 6 pct., hoteloperatøren Accor med hovedsæde i Paris, Thomas Cook Gruppen og det tyske rejsebureau TUI faldt alle i omegnen af 4 pct.

Det blev dog det schweiziske selskab Sonova, der faldt mest i mandagens handel i Stoxx 600. Aktien faldt med små 8 pct. efter nedjusterede forventningerne til årets salg og indtjening, da selskabet leverede regnskab for første halvdel af det forskudte regnskabsår 2015/2016.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen