Berlingske Business

Aktier: Mulig fusionsplan blev skyllet ned med stigning

Sabmiller og AB Inbev blev onsdagens vindere på aktiemarkedet, hvis man ser på det brede Stoxx 600-indeks. Aktierne i verdens to største bryggerier steg henholdsvis 20,6 pct. og 7,0 pct.

Det er planerne om at blande øllet, der fik aktierne til at stige mest i det ledende indeks. Sabmiller er villige til at snakke om et købstilbud fra AB Inbev - men det er endnu ikke sikkert, at der kommer et konkret bud, ligesom der heller ikke oplyses en købspris. Bliver fusionen en realitet, vil det skabe verdens med afstand største bryggeri.

Generelt var onsdagen præget af en god stemning på børserne i Europa. Og den største stigning skulle man til Paris for at finde, hvor CAC 40 steg med 1,7 pct. I London steg det ledende FTSE 100-indeks med 1,5 pct., mens det tyske DAX steg med 0,4 pct. på børsen i Frankfurt.

Mens investorerne til dels har vendt sig fra europæiske aktier i forbindelse med gældskrisen, er de nu i højere grad blevet en "sikker havn" for investorer, der søger væk fra emerging markets og forud for Federal Reserves rentebeslutning torsdag, skriver Bloomberg.

- Appetitten på europæiske aktier er næret af regionens langsomme men stabile økonomisk genopretning, bedre indtjeningsvækst og udsigten til yderligere kvantitative lempelser fra Den Europæiske Centralbank, siger strateger i en undersøgelse lavet af Bloomberg.

I bunden af det brede europæiske Stoxx 600-indeks endte franske Zodiac Aerospace med et fald på 18,5 pct. Faldet kom efter nyheden om, at omsætningen er faldet med 40 pct. på grund af vanskeligheder i produktionen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen