Berlingske Business

Aktier: Mindre plusser i Asien men med underliggende nervøsitet

De fjernøstlige aktiemarkeder ligger med generelle stigninger tirsdag morgen.

Men under overfladen lurer nervøsiteten, der først og fremmest er styret af den britiske afstemning torsdag om tilknytningen til Den Europæiske Union.

- Markederne har et ensidigt fokus på én ting - Storbritanniens folkeafstemning om fortsat EU-medlemskab. Vi er næsten nødt til at tage denne uge en dag af gangen, så nervøs er handlen, siger markedsstrateg Chris Weston fra IG Ltd. i Melbourne ifølge Bloomberg News.

FED-CHEF SKAL FORSVARE PENGEPOLITIK

Sideløbende vil der blive spidset ører, når den amerikanske centralbankchef Janet Yellen senere tirsdag forsvarer den amerikanske centralbanks, Federal Reserves, pengepolitik over for Kongressens økonomiske udvalg.

- Yellen kan påpege bekymringer over økonomien, som vil lægge et nedadgående pres på dollar og øge efterspørgslen efter yen. Og så er der stadig lidt tid inden, den britiske folkeafstemning og dermed en chance for, at den offentlige mening, som peger mod at blive i EU, vil ændre sig, siger chefstrateg Toshihiko Matsuno fra SMBC Friend Securities i Tokyo til Bloomberg News.

Det toneangivende Nikkei 225-indeks stiger 0,5 pct., og det bredere Topix-indeks øger 0,4 pct.

De kinesiske aktier ligger samtidig i positivt territorium. Shanghai Composite stiger 0,3 pct., og CSI 300-indekset øger 0,4 pct., mens Hang Seng i Hongkong handles 0,5 pct. højere.

BLANDET UDVIKLING PÅ MINDRE BØRSER

På de øvrige børser ligger Sydkoreas Kospi-indeks og Singapores Strait Times begge med et minus på 0,2 pct., mens Taiwans Taiex-indeks stiger 0,5 pct., og investorerne i Sydney går hjem med plus på 0,1 pct. i ASX-indekset.

De amerikanske aktiefutures ligger med stigninger på 0,2-0,3 pct. klokken 06.30 fredag.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen