Berlingske Business

Aktier: Mindre comeback efter sløj start på 2016

Der var en lille revanche på det amerikanske aktiemarked tirsdag, efter at investorerne mandag trådte ind i det nye aktieår med den dårligste start siden 2001.

Mandagens fald skyldtes blandt andet store fald på det kinesiske aktiemarked, men tirsdag var der fra statslig side gjort en række tiltag til at understøtte markedet - blandt andet statsejede fonde købte op i markedet - og det berolige investorerne i USA.

Det brede S&P 500-indeks steg 0,2 pct., Dow Jones-indekset steg 0,1 pct., mens Nasdaq omvendt faldt 0,2 pct. Mandag dykkede indeksene 1,5-2,1 pct.

- I et volatilt miljø som dette vil markederne være en anelse positive i år - uden at det bliver specielt meget. Det bliver vigtigere at lave sit hjemmearbejde her end i noget andet miljø, siger Stephen Wood, der er chefmarkedsstrateg ved Russell Investments i New York, til Bloomberg News.

Blandt selskaberne var der fokus på Apple, som ifølge det japanske medie Nikkei mindsker sin produktion af iPhone 6 og iPhone 6s med 30 pct. i årets første tre måneder. Investorerne reagerede ved at sende Apple-aktien ned med 2,5 pct.

Der var også fokus på medicinalselskabet Eli Lilly, der blandt andet er konkurrent til Novo Nordisk. Selskabet kom tirsdag med forventninger til 2016, som var svagere end analytikernes.

Eli Lilly venter en justeret indtjening per aktie på 3,45-3,55 dollar i 2016, mens analytikernes forventninger ifølge estimater indsamlet af Bloomberg lyder på 3,65 dollar. Aktien steg alligevel 1,5 pct.

Trods mindre stigninger tirsdag er der atter udsigt til fald onsdag. Futures for de tre største amerikanske aktieindeks peger i retning af fald på 0,8-0,9 pct.

/ritzau/FINANS

 

Aske Muff +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:finans[AT]ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen