Berlingske Business

Aktier: Mastercard og medicinalkæmper præger lysegrøn start

De amerikanske aktieindeks bliver løftet en anelse i den tidlige handel tirsdag, hvor der blandt andet er regnskaber fra to store medicinalselskaber samt Mastercard at tage bestik af.

S&P 500-indekset åbner 0,2 pct. højere, og det samme gør Dow Jones. Nasdaq-indekset lægger ud med en lille fremgang på 0,1 pct. En stigning til Nasdaq-indekset betyder mulighed for at udbygge mandagens lukkerekord på 6091,60.

Inden åbning viste det sig, at Mastercard havde klaret sig bedre i første kvartal, end analytikerne havde regnet sig frem til. Mastercard kunne fremvise en justeret indtjening på 1,01 dollar per aktie mod forventningen om 95 cent per aktie.

Betalingsaktien stiger med 2,7 pct.

Der er også kommet regnskab fra verdens største medicinalkoncern, Pfizer. Koncernen havde i første kvartal en indtjening per aktie på 0,69 dollar, hvilket var højere de ventede 0,67 dollar blandt analytikerne ifølge Bloomberg.

Omsætningen var til gengæld lavere end ventet, og aktien falder 1,3 pct. i den tidlige handel.

Der har desuden været regnskab fra en anden medicinalkæmpe, Merck, der ligeledes slog forventningerne til indtjeningen per aktie.

Til gengæld melder Merck om salgsnedgang for sine største produkter på grund af timingen af en række større kunders køb i USA.

Aktien stiger 1,2 pct.

Investorerne ser blandt andet frem mod begyndelsen på et todagesmøde i den amerikanske centralbank, hvor det dog ikke er ventet, at der bliver rørt ved renten, samt it-kæmpen Apples regnskab, der bliver fremlagt efter lukketid.

Op til tallene for første kvartal stiger Apple-aktien 0,5 pct.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen