Berlingske Business

Aktier: Mærsk sender C20 i stort plus efter sparerunde

Der er god stemning på det danske aktiemarked i onsdagens handel, hvor C20 Cap-indekset er firecifret for første gang siden august takket være stor fremgang til Mærsk, Coloplast og Genmab.

C20 Cap-indekset stiger 1,2 pct. til 1002,22, og man skal helt tilbage til 19. august for at finde det seneste tidspunkt, hvor indekset var over 1000.

Helt i toppen finder man A.P. Møller-Mærsk, hvis containerrederi, Maersk Line, har sat turbo på sine effektiviseringstiltag som følge af et svagt marked præget af lave fragtpriser, lav volumen og for mange skibe på vandet.

Rederiet vil nedlægge omkring 4000 stillinger, mindske sin netværkskapacitet og skrotte optioner på nye skibskøb. Og den nyhed kan investorerne godt lide. Aktien stiger 4,2 pct. til 10.540 kr.

- Øvelsen er beløbsmæssigt ikke epokegørende. Det er mere signalværdien fra Mærsk, som driver aktien. Mærsk er villige til at agere på markedsforholdene, og det tyder på, at der måske kan være mere på vej - også fra andre aktører - som kan forbedre situationen i sektoren, siger Martin Munk, senioraktierådgiver i Jyske Bank.

- Men det er også en aktie, der har haft det svært, siger han.

I toppen af indekset finder man også medicokoncernen Coloplast, der fortsætter til vejrs efter tirsdagens regnskab, hvor aktien blev sendt markant op, idet analytikere og investorer er positive omkring forventningerne til indtjeningsgraden i det kommende regnskabsår.

Onsdag har Danske Bank hævet anbefalingen af aktien til "køb" fra "hold", mens kursmålet er blevet løftet med 110 kr. til 600 kr.

Derudover har en række øvrige finanshuse også løftet kursmålet for Coloplast-aktien, der ved middagstid stiger 3,1 pct. til 545,50 kr.

I toppen af eliteindekset finder man også biotekselskabet Genmab, der i sit regnskab for tredje kvartal, som blev offentliggjort sent tirsdag, opjusterede forventningerne til hele året.

Selskabet regner med flere milepælsbetalinger og færre omkostninger, og den ordlyd kan investorerne godt lide. Aktien stiger 3,4 pct. til 695,50 kr.

- Det var et regnskab, som var bedre end forventet, og det driver aktien i dag. Derudover står vi foran en stor nyhedsstrøm for Genmab den kommende periode, hvor der blandt andet er en vigtig konference i december, siger Martin Munk med henvisning til årsmødet i The American Society of Hematology i Orlando om cirka fire uger.

I bunden af C20 ligger TDC-aktien, som - efter et mindre kurshop oven på tirsdagens regnskab - falder 0,1 pct. til 37,36 kr. på en dag, hvor en række finanshuse har justeret kursmål en smule i begge retninger.

Uden for C20-indekset har der fra morgenstunden været regnskab fra medicinalkoncernen Lundbeck, som overraskede aktieanalytikerne positivt med et højere end ventet salg, hvor blandt andet midlerne Onfi og Azilect solgte bedre end forventet.

Samtidig opjusterede selskabet forventningerne til hele året, da den restrukturering, som topchef Kåre Schultz annoncerede kort efter sin tiltræden, bliver omkring 200 mio. kr. billigere end forventet.

Investorerne virker ellevilde efter regnskabet, og Lundbeck-aktien stiger med 14,8 pct. til 235,10 kr., hvilket svarer til en forøgelse af markedsværdien på omkring 6 mia. kr.

- Vi havde ikke lige umiddelbart spået, at den skulle stige så meget. Regnskabet havde positive elementer, men reaktionen virker overdrevet, så der må ligge noget andet bag, siger Martin Munk fra Jyske Bank, men ved ikke, hvad det er.

Blandt de mindre selskaber har der været regnskab for tredje kvartal fra Salling Bank, som har hjemme i Skive. Banken opnåede sit næstbedste resultat i historien og opjusterede forventningerne til hele året. Aktien stiger 2,2 pct. til 230 kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen