Berlingske Business

Aktier: Lille plus i Europa med råvareselskaber i front

De europæiske aktier endte i et lille plus mandag. Blandt de mest stigende sektorer i det brede europæiske aktieindeks Stoxx 600 var finansaktierne - banker og forsikringsselskaber - og gruppen af råvareselskaber.

Indekset endte lige med næsen i plus.

Udsigt til stigende renter efter fredagens overraskende positive amerikanske arbejdsmarkedsrapport hjalp banker og forsikringsselskaber i plus. Råvareselskaber steg dog mest med BHP Billiton helt i top med en stigning på 3,4 pct.

Den største stigning blandt enkeltaktierne tilfaldt det britiske ingeniørselskab Meggitt, der steg små 9 pct., efter at det kom frem, at aktieaktivistselskabet Elliott Capital Partners har øget sin andel af selskabet til over 5 pct.

Aktierne i det hollandske postvæsen, PostNL steg næstmest - 8 pct. Selskabet meldte mandag, at udbyttebetalingerne vil blive genoptaget fra 2017. Regnskabet derimod viste et fald i indtjeningen - den underliggende driftsindtjening - i andet kvartal til 47 mio. euro fra 65 mio. euro. Omsætningen var uændret 824 mio. euro, hvilket var lavere end de 834 mio. euro, som analytikere adspurgt af Bloomberg News havde ventet.

I bunden af det europæiske indeks lå aktierne i tøjkoncernen Hugo Boss, der fredag steg mere end 7 pct. efter et godt regnskab. Mandag måtte aktien ned med omkring 4 pct. DZ Bank sænkede sin anbefaling mandag til "sælg" fra "hold" og venter en længere overgangsperiode. UBS vurderer at udbyttebetalingerne kommer under pres.

Også Novo Nordisk måtte mandag se sig i bunden af Stoxx-indekset, hvor mandagens kursfald placerer aktien fjerdesidst.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen