Berlingske Business

Aktier: Lav oliepris tynger oliegiganter

Det amerikanske aktiemarked indleder som ventet ugen med kursfald. Baggrunden for uroen er som, det har været tilfældet i et stykke tid, når kurserne er bakket, ikke mindst prisfaldet på olie.

 

Desuden er de europæiske aktiemarked i sløj forfatning, hvilket blandt andet tilskrives den usikre politiske situation i Grækenland. Op til parlamentsvalget den 25. januar er der opstået bekymring for, at det venstreorienterede parti Syriza vinder valget, og at grækerne vil forlade euroen.

De toneangivende amerikanske indeks S&P 500, Nasdaq Composite Dow Jones nøjes dog med fald på henholdsvis 0,6 pct., 0,5 pct. og 0,6 pct. i forhold til Europa, hvor eksempelvis det franske og tyske indeks ligger 1,8 og 1,4 pct. lavere, er det billigt sluppet.

De amerikanske olieproducenter rammes af et nyt prisfald på olie på over 3 pct. Exxon Mobil og Chevron ligger henholdsvis 1,3 pct. og 2,1 pct. lavere. Desuden falder den store olieriggeoperatør Transocean med 5 pct.

Ud over olieprisen falder også priserne på flere råvarer. Det rammer blandt andre Caterpillar, der ligger 2,4 pct. nede. JPMorgan Chase skriver i en analyse, at producenter af store anlægs- og gravemaskiner risikerer at falde i 2015, og blandt de aktier, som børshuset ser skævt til, er Caterpillar, hvis anbefaling sænkes til "undervægt" fra "neutral".

Blandt mandagens vindere er medico-selskabet og Coloplast-konkurrenten Boston Scientific. Aktien, der også er kommet i JPMorgans søgelys, stiger 2,7 pct., efter at børshuset har hævet sin anbefaling af aktien til "overvægt".

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen