Berlingske Business

Aktier: Kursdyk i amerikansk detailhandel

US-DOW-SOARS-OVER-250-POINTS-AHEAD-OF-FED-INTEREST-RATE-ANNOUNCE
Foto:

De amerikanske aktiemarkeder kørte på frihjul, mens shoppeglade amerikanske investorer lod marked være marked og i stedet koncentrerede sig om juleindkøb i en Black Friday-eurori fredag.

Åbningstiden på New York Stock Exchange var afkortet til en halv dag efter torsdagens Thanksgiving-helligdag, og omsætningen lå et godt stykke under det halve af en bare nogenlunde normal handelsdag.

sort

S&P 500-indekset sluttede fredag med en stigning på under 0,1 pct. til 2090,11, mens de tunge aktier i Dow Jones modsat faldt under 0,1 pct. til 17.798,49. Teknologi- og biotekaktierne i Nasdaq-indekset lukkede med dagens største udsving - en stigning på 0,2 pct. til 5127,52.

- Vi har faktisk haft et temmelig stabilt marked, når alle de ting, der har ramt stemningen tages i betragtning. De data, der opskræmte markedet i de sidste halvanden måned, ligger bag os, og jeg tror, vi er kommet over frygten for en renteforhøjelse på nuværende tidspunkt, siger chef investeringsofficer Tom Stringfellow fra Frost Investment Advisors i San Antonio til Bloomberg News.

Med fredagens udsving endte ugen med et marginalt plus i S&P-indekset, mens Dow Jones faldt næsten lige så marginalt. Eneste indeks med udsving af betydning var Nasdaq, som øgede godt 0,4 pct. over ugens tre en halv dages handel.

Mange mæglere og handlere holdt lang weekend, og trods en fornyet stor uro på de kinesiske markeder med fald på 5-6 pct. i de store kinesiske aktieindeks, fik det ikke den store indflydelse på aktiemarkederne i hverken Europa eller USA.

De store detailhandlere var naturligvis i fokus på grund af den store shoppedag. Men dagen har ikke længere samme tiltrækningskraft som tidligere, og med de vanlige skyhøje forventninger, blev en del af branchens store navne presset.

Amazon faldt 0,3 pct., og Gap lukkede 2,5 pct. lavere, mens Signet Jewelers, Gamestop og Best Buy Co. hver især sluttede dagen med kursdyk i størrelsesordenen 1,5 pct.

Blandt de få nyheder i markedet var Walt Disney, der oplyste, at ESPN har mistet omkring 3 mio. abonnenter i det forløbne år. Ud over en lussing til Disney på 3 pct. gav stigende frygt for et fald i efterspørgslen efter traditionelle betalings-tv fald i Viacom, der ejer MTV, på 2,3 pct., mens 21'st. Century Fox droppede 1,4 pct.

USA

Blandt de andre brancher var der mærkbare fald i energisektoren efter endnu et fald i oliepriserne fredag. Det kostede Chevron 0,6 pct., mens Southwestern Energy og Consol Energy droppede over 6,5 pct.

I den modsatte ende af markedet lå telekommunikation med stigninger til Verizon på 0,7 pct. og til Frontier Communications på 1,2 pct.

De amerikanske aktiefutures ligger ved sekstiden mandag morgen med fald på op mod 0,2 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen