Berlingske Business

Aktier: Kina-børser fortsætter op trods fald andre steder

Der er tilbagefald over det meste af linjen på de asiatiske børser fredag, hvor det kinesiske marked er blandt få, der skiller sig positivt ud ved at fortsætte den senere tids stigninger.

Fremgangen i Kina er med til at opveje fald blandt andet i Tokyo, og dermed ligger MSCI Asia Pacific-indekset med få timers handel igen på et par af regionens børser næsten uændret i 154,44, efter at det torsdag var lukket i det højeste niveau siden januar 2008 og er på vej til at afslutte ugen med en fremgang på 1,4 pct.

Det toneangivende japanske aktieindeks, Nikkei 225, som torsdag rundede det højeste niveau i otte år, ligger til et fald på 1,0 pct. Elektronikkoncernen Sharp trækker godt ned i det samlede indeks efter en omskiftelig dag, hvor den startede med at stige op til 4,3 pct. efter forlydende i mediet Nikkei om, at den havde aftalt en finansieringspakke med to banker.

Derimod fortsætter det kinesiske aktier opturen med stigninger for sjette uge i træk for det toneangivende indeks i Shanghai påvirket af spekulation om stimulerende tiltag fra den kinesiske regering for at understøtte den økonomiske udvikling.

Hos Carnegie kæder chefstrateg Henrik Drusebjerg den senere tids stigninger på de kinesiske børser sammen liberaliseringen af handlen mellem A og H-aktier.

- Det kinesiske marked er steget kraftigt, efter at myndighederne liberaliserede handlen mellem A og H-indekset. Kineserne har siden årsskiftet åbnet 12,8 mio. nye aktiekonti, hvilket er mere, end der blev åbnet i 2012 og 2013 tilsammen, skriver Drusebjerg i en kommentar.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen