Berlingske Business

Aktier: Japanske aktier på højeste niveau i 15 år

De japanske aktier ligger i markant positivt territorium onsdag morgen, hvilket sender det toneangivende Nikkei-indeks i Tokyo over 20.000-mærket til det højeste niveau i 15 år.

 

- Den generelle tendens er at skubbe aktierne højere, men investorerne bliver mere selektive, og de spreder investeringerne mere rundt. De har skiftet fra virksomheder med overvurderede indtjeningsforventninger over mod aktier som investorerne hidtil har overset. Det er en af grundene til, at Nikkei er røget over 20.000 i dag, siger investeringsstrateg Tomomi Yamashita fra Shinkin Asset Management Co. i Tokyo til Bloomberg News.

Det er fra et teknisk synspunkt er det vigtige ved Nikkei, at indekset nu er over halvvejs tilbage i forhold til niveauet i 1989, lige inden den japanske boble sprang og sendte verdens daværende andenstørste økonomi ud i en mere end 20 år lang nedadgående økonomisk spiral, som først nu er ved at vende.

I Kina er der også positive træk, omend ikke i samme størrelsesorden som de senese dage. Markedet er fortsat i eufori over den kinesiske centralbank, People's Bank of Chinas, lempelser af bankernes reservekrav i weekenden. Trækket kan ligestilles med kvantitative lempelser.

#

Indeks Udvikling (%)

--------------------------------------

Nikkei 225 1,2

Topix 1,0

Hongkongs Hang Seng -0,4

China Shanghai Composite 0,2

China CSI 300 0,4

Taiwan Taiex 0,3

Sydkoreas Kospi 0,6

Indiens BSE Sensex -0,8

Singapores STI -0,1

Sydney ASX 200 -0,7

--------------------------------------

#

Indeksværdi kl. 06.00

/ritzau/FINANS

 

Flemming Kruhøffer +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans[AT]ritzau.dk , www.ritzaufinans.dk

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen