Berlingske Business

Aktier: Japans Nikkei-indeks slutter i højeste niveau i 15 år

Det toneangivende japanske Nikkei-indeks sluttede torsdag i det højeste niveau siden maj 2000 efter en stigning på 0,4 pct.

Særligt flere af de store bankaktier trak op, og dermed kravlede Nikkei-indekset over den seneste top fra 2007 og nærmer sig nu alle tiders højdepunkt, som også blev nået i 2000. Men også elektronikgiganten Sony fortsatte sin gode periode og understøttede den samlede udvikling.

- Vi ser et omfattende opsamlings-rally for storbankerne i denne måned, og det pumper Nikkei-indekset op i et 15 års højdepunkt. Sony har været investorernes afkast-darling, men lige nu leder investorerne efter den næste store mulighed og har låst sig fast på bankerne, siger David Welch, der er chef for aktiesalg hos Reorient Group, til Bloomberg News.

Mitsubishi UFJ Financial Group, der er Japans største bank målt på udlån, steg med 3,6 pct., mens Sony steg med 1,7 pct., efter at selskabet har løftet sløret for forventninger om den højeste indtjening i 20 år.

Nikkei-indekset lukkede torsdag i 18.264,79. Det seneste højdepunkt var i juli 2007, hvor indekset ramte 18.261,98. Der er dog langt op til alle tiders højdepunkt for det toneangivende japanske indeks, der blev nået i december 1989, hvor indekset toppede i 38.915,87.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen