Berlingske Business

Aktier: ISS-konkurrent tog teten i opstemt marked

Der var stigninger på stort set alle de europæiske børser i torsdagens handel, hvor særligt den franske ISS-konkurrent Sodexo havde en god dag.

Sodexo, der ligesom ISS leverer såkaldte facility management services som rengøring, kantinedrift og vedligehold af bygninger, løftede sløret for en sparerunde, hvor der skal siges farvel til 1200-1500 medarbejdere.

Samtidig kom selskabet ud af regnskabsåret 2014/2015 med et overskud på 700 mio. euro på bundlinjen. Det var omkring 100 mio. højere, end aktieanalytikerne ifølge Bloomberg News havde forventet.

Investorerne tog pænt imod planerne og regnskabet. Aktien steg omkring 10 pct., hvilket gav en plads i toppen af det fælleseuropæiske Stoxx 600-indeks, som samlet steg cirka 0,5 pct.

Den generelle fremgang på markedet var drevet af ordlyden i onsdagens referat fra seneste rentemøde i den amerikanske centralbank.

Investorerne synes nu at tro, at der er udsigt til fortsat lave renter i lang tid, selv om centralbanken formentlig snart vil hæve renten for første gang siden 2006.

Ser man væk fra de store linjer, var der også fremgang til det britiske postselskab Royal Mail, der har sat farten op for sin proces med at skære udgifterne ned.

Royal Mail har samtidig haft succes med at begrænse tilbagegangen i indtjeningen. Det justerede driftsresultat endte på 342 mio. pund i det første halvår, som sluttede omkring udgangen af september.

Dermed overgik det de 331 mio. pund, som analytikerne ifølge Bloomberg havde ventet. Royal Mail-aktien steg omkring 5 pct. og sluttede i toppen af Stoxx 600-indekset.

/ritzau/FINANS

 

Aske Muff +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:finans[AT]ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen