Berlingske Business

Aktier: Humørskifte holdt ikke længe i USA

Stemningen omkring det amerikanske aktiemarked blev først på eftermiddagen dansk tid forbedret, da beskæftigelsesrapporten for december viste sig noget bedre end ventet.

Men humøret holdt ikke ved, og fra start falder de amerikanske aktier en smule.

Inden rapporten var der lagt op til en negativ start for alle tre toneangivende indeks, men jobrapporten løftede humøret, og så indikerede futuremarkedet pludselig mindre stigninger fra start.

Det forbedrede humør holdt dog ikke længe, og efter fem minutters handel falder S&P 500-indekset og Nasdaq-indekset hver med 0,2 pct., mens Dow Jones-indekset sætter sig 0,3 pct.

Jobrapporten for december var ellers særdeles positiv læsning. I julemåneden blev der skabt 252.000 job uden for landbruget i USA, og det var mere end de 240.000 job, der var ventet blandt økonomerne ifølge et estimat fra Bloomberg News. Samtidig blev tallet for november, der i forvejen var en stor positiv overraskelse, opjusteret til 353.000 nye job mod tidligere opgjort 321.000.

Arbejdsløsheden i USA faldt i december til 5,6 pct. fra 5,8 pct. i november. Økonomerne havde her ventet et fald til 5,7 pct.

Med endnu et signal om en klart forstærket amerikansk økonomi synes en renteforhøjelse fra centralbanken Federal Reserve også at være tæt på.

- Den amerikanske centralbank har klart signaleret, at økonomien er robust nok til, at man kan begynde at se enden på de kriserenter, der trådte i kraft for seks år siden. Dagens arbejdsmarkedsrapport styrker troen på, at opsvinget i USA tager til i fart, siger Rasmus Pilegaard, der er seniorstrateg hos PFA Pension, i en kommentar.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen