Berlingske Business

Aktier: Gratis penge fra Draghi løfter asiatiske aktier

Der er pæne kursstigninger på alle fjernøstlige aktiemarkeder fredag morgen.

Det sker efter Den Europæiske Centralbank, ECB, endelig torsdag annoncerede det 60 mia. euro store månedligt kvantitativt lempelses-program. Programmet løftede torsdag først aktierne i Europa, så i USA og fredag morgen i Fjernøsten.

Investorernes forventninger blev indfriet til fulde.

- Det er egentligt ganske glædeligt at se dem (ECB, red.) komme ud med stor styrke. Markedets forventninger var høje, men Draghi formåede at overraske selv de højeste forventninger. Det bør bidrage til at stabilisere den europæiske vækst, siger markedsstrateg Nader Naeimi fra AMP Capital Investors i Sydney til Bloomberg News.

Til at yderligere underbygge stigningerne er der positive PMI data fra såvel den kinesiske som den japanske fremstillingssektor fredag morgen.

Det kinesiske Purchasing Managers Index for industrisektoren landede på 49,8 i januar, hvor den foreløbige aflæsning viste 49,5 ifølge statistikken fra HSBC og Markit Economics.

Og det japanske PMI-indeks for fremstillingssektoren steg til 52,1 i januar fra 52,0 ifølge den foreløbige statistik fra Markit og JMMA.

I Tokyo ligger det toneangivende japanske Nikkei-indeks og det brede Topix -indeks begge med et plus på 0,9 pct.

På det kinesiske fastland er Shanghai Composite øget 1,3 pct., mens CSI 300-indekset stiger 1,0 pct. Hongkongs Hang Seng stiger samtidig med 1,3 pct.

Samtlige andre lokale børser fra Sydney til Mumbai er i positivt territorium med stigninger på mellem 0,6 pct. og 1,5 pct.

De amerikanske aktiefutures ligger til gengæld med fald på 0,1-0,2 pct. i den asiatiske handel.

 

Indeks Udvikling (%)

Nikkei 225 0,9

Topix 0,9

Hongkongs Hang Seng 1,3

China Shanghai Composite 1,3

China CSI 300 1,0

Taiwan Taiex 1,0

Sydkoreas Kospi 0,6

Indiens BSE Sensex 0,7

Singapores STI 1,1

Sydney ASX 200 1,5

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen