Berlingske Business

Aktier: Gevinsten blev taget hjem efter god ugestart

Profithjemtagning var på menuen på de europæiske aktiemarkeder onsdag, hvor investorerne tager et skridt tilbage efter kursfremgang mandag og tirsdag.

- Markederne kæmper generelt for at finde en retning, i en tid hvor de økonomiske nøgletal ikke er dårlige, men heller ikke fantastiske, udtaler analytiker Michael Hewson fra CMC Markets til Bloomberg News.

Pænere importtal fra Kina trak lidt op, og stigende priser på råolie og ædelmetaller hjalp selskaber i råvaresektoren. Til gengæld har Verdensbanken skåret sin prognose for den globale vækst i år ned.

Alt i alt faldt Stoxx 600-indekset over de største europæiske aktier 0,6 pct.

Tyske Bilfinger var igen i den kedelige ende af indekset. Ingeniørselskabet fortsætter sin volatile tilværelse på børsen i Frankfurt, efter at det solgte en række aktiver torsdag. Bilfinger-aktien har siden da haft udsving på plus 4 pct., minus 9 pct., minus 5 pct. og tirsdag plus 2,7 pct., mens den onsdag sluttede 4,9 pct. lavere.

Også en række sydeuropæiske banker fyldte godt i bunden af Stoxx 600-indekset onsdag, mens den allerværste kursudvikling tilfaldt Ingenico, der udvikler betalingssystemer. Selskabet blev fejet med i det store kursfald, der ramte den amerikanske konkurrent Verifone efter en grum nedjustering tirsdag aften, og dykkede 7 pct. på børsen i Paris.

Et andet selskab i branchen, tyske Wirecard, blev til gengæld sendt til tops i Stoxx 600, efter rygter om at et kinesisk firma skulle være klar til at købe dele af eller hele selskabet. Wirecard nægtede at kommentere rygterne, men aktien tog et spring på 5,7 pct.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen