Berlingske Business

Aktier: Fransk supermarked i topform i grønt Europa

Der var stigninger over alt i Europa, og de tre største markeder, Frankrig, Tyskland og England, steg alle med mere end 1 pct.

I Stoxx 600-indekset steg knap 500 af aktierne. Det var styrket tro på, at den amerikanske centralbank ikke foreløbig - og i hvert fald ikke i år - begynder at hæve renten for første gang siden 2006, der gav aktieglæde.

Stoxx 600-indekset endte omkring 1,5 pct. højere omkring 361.

Blandt de største stigninger lå den franske supermarkedskoncern Casino Guichard, der blandt ejer kæderne Geant og Casino, da selskabets regnskab for tredje kvartal overraskede. Omsætningen landede på 10,7 mia. euro mod ventet 10,6 mia. euro. Specielt overraskede salget i koncernens franske supermarkeder. Casino steg godt 6 pct. til lige under 56 euro.

Anderledes skidt gik det for britiske Burberry, der fremstiller luksustøj og tasker. Aktien faldt mest, den lukkede i 1305 pence efter et fald på 8 pct.

Burberrys salg lød i årets første seks måneder på 1105 mio. pund - en fremgang på 1 pct. på årsbasis - men her havde aktieanalytikerne ifølge data indsamlet af Bloomberg regnet med et salg på 1160 mio. pund. Det er tilbagegang i Asien, der presser det samlede salg, oplyser Burberry.

Blandt de dårligste aktier lå også svenske Teliasonera, efter at en hedgefond, der har shortet selskabets aktie, har beskyldt selskabet for at tilbageholde information i en sag om korruption i Usbekistan. Hedgefonden Muddy Waters beskylder i et åbent brev til bestyrelsen selskabet for at holde på oplysninger om bødestørrelser. Aktien faldt godt 3 pct. til 41,90 svenske kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen