Berlingske Business

Aktier: Fra grøn optimisme til sort nedtur på europæisk aktiemarked

Grønt og optimistisk begyndte handelsdagen på de europæiske aktiemarkeder, men et markant prisfald i for olien ved middagstid vente stemningen, og dagen sluttede med et fald for det brede fælleseuropæiske Stoxx 600-indeks på 1,7 pct.

Mest i sort gik delindekset for de europæiske energiaktier, der faldt 2,5 pct., og ingen delindeks klarede at holde sig fri af det sorte hul.

På de største europæiske markeder faldt de toneangivende indeks med 1,3 pct. for FTSE100 i London, med 1,6 pct. for CAC 40 i Paris og med 1,8 pct. for DAX-indekset i Frankfurt.

Dermed forstærkede mandagens aktiehandel månedens fald til over 9 pct. for Stoxx-indekset forårsaget af faldende råvarepriser og skuffelse over størrelsen af de pengepolitiske lempelser, Den Europæiske Centralbank lancerede ved månedens begyndelse.

Selskabsspecifikt bød mandagen på et voldsomt kursfald på 30 pct. for den største græske bank, National Bank of Greece. Det var første dag, at bankaktien handledes inklusive de nye aktier, den har udstedt i forbindelse med rekonstruktion af kapitalgrundlaget.

I forlængelse af klimaaftalen i Paris, der ikke er gunstig for fossilt brændsel, faldt værdien af britiske Tullow Oil 4,8 pct.

Øverst i Stoxx-indekset præsiderede det sydafrikanske - men britisk noterede - finanskoncern Investec, der steg 3,7 pct. som en positiv reaktion på, at den sydafrikanske præsiden Zuma nu har ladet den garvede Pravin Gordhan afløse den relativt ukendte Douglas Van Rooyen som finansminister. Det sydafrikanske - også britisk noterede - forsikringsselskab Old Mutual steg af samme grund 1,9 pct.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen