Berlingske Business

Aktier: Forsigtig europæisk dag endte med moderate plusser

Stemningen var store dele af tirsdagen blandet på det europæiske aktiemarked, men endnu engang vandt købssiden tovtrækkeriet, og så endte det med moderate stigninger til samtlige de største toneangivende indeks på kontinentet.

 

Det var fortsat spændingen om, hvorvidt briterne vælger at blive i EU eller at forlade unionen ved torsdagens folkeafstemning, der afgjorde markedets bevægelser. Og tirsdag var det en meget afventende stemning, der prægede.

Forventningerne kombineret med meningsmålinger og odds fra forskellige bookmakere har over de seneste uger givet store udsving på markederne, men tirsdag - hvor der var to dage til afstemningen - syntes der at være så godt som dødt løb i målingerne, og det gav små udsving.

- Lige nu er korrelationen mellem de indikerede odds for brexit og aktiemarkedet temmelig stærk. Lige nu er alle øjne rettet mod brexit, mod ja eller nej, og markedet handler på alle informationer omkring dette spørgsmål, siger Ralf Zimmerman, der er strateg hos Bankhaus Lampe, til Bloomberg News.

FTSE 100-indekset i London steg 0,7 pct., mens CAC 40-indekset i Paris løftedes 0,9 pct., og DAX-indekset i Frankfurt steg 0,8 pct. Det brede paneuropæiske Stoxx 600-indeks steg 0,9 pct.

I toppen af sidstnævnte indeks var en del af de sydeuropæiske banker, der tidligere har fået klø under turbulensen. Eksempelvis steg græske Alpha Bank med 10,6 pct.

Med fremme var også danske TDC efter frasalget af sin svenske forretning til konkurrenten Tele2. Det gav et plus på 2,3 pct. til TDC, mens Tele2-papiret omvendt faldt 1,9 pct. på børsen i Stockholm.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen