Berlingske Business

Aktier: Fest med øl og high end-musik i B-kæden

B&O
»Det er i højere grad et spørgsmål om opretholde B&O's branding, end det handler om at skabe en egentlig salgssucces. Til det er prissætningen for høj og målgruppen for smal,« vurderer analytiker. Foto:

I kontrast til et stilfærdigt, smågrønt C20-indeks var der høj stemning med øl og festmusik fra designeranlæg i aktiemarkedets B-kæde, hvor Royal Unibrew og Bang & Olufsen fejrede markante kursstigninger efter positivt regnskab og muligt købstilbud.

 

Mens C20 Cap-indekset nøjedes med en stigning på 0,3 pct. til indeks 1033,93, bragede B&O frem med en stigning på 30,6 pct. til 72,50 kr. efterfulgt af Royal Unibrew, der steg 7,7 pct. til 296,50 kr. De to var torsdagens mest stigende fondskoder på det store aktiemarked.

- Med USA lukket i dag har der været en forholdsvis begrænset aktivitet i markedet, og det er selskaber uden for C20, der har taget mest fokus, konstaterer Ole Kjær Jensen, afdelingsdirektør i Sydbank.

B&O oplyste torsdag eftermiddag, at det har modtaget "visse indledende henvendelser vedrørende en potentiel offentliggørelse af et købstilbud".

Selskabet har nu indledt en dialog for at undersøge og analysere substansen af henvendelserne.

Selskabet har tidligere været omgærdet af opkøbsspekulationer og frasolgte i marts forretningsenheden Automotive, som producerer lyd til biler som Mercedes, Audi og BMW.

Derudover har B&O sat sin Icepower-division, der producerer forstærkerenheder, til salg.

UNIBREW BEGEJSTREDE

Royal Unibrew offentliggjorde sent onsdag sit kvartalsregnskab, som begejstrede markedet.

- De leverede endnu engang et ganske fornuftigt resultat. Udviklingen i Østeuropa var jo imponerende, og der kom også lidt opjusteringer derfra, bemærker Ole Kjær Jensen, der anser kursstigningen for bryggeriaktien for helt rimelig:

- Det var et godt regnskab, synes jeg bestemt. Den skal belønnes pænt for et flot tredje kvartal. Det er helt retfærdigt, mener han.

Selv om det finske marked var udfordrende for Royal Unibrew, og ølsalget i Nordeuropa blev ramt af dårligt vejr, så formåede bryggeriet alligevel at slå egne forventninger til udviklingen i tredje kvartal.

Derfor opjusteres helårsprognosen, og også målsætningen for driftsmarginen på mellemlangt sigt skrues i vejret til 15 pct. fra tidligere 14 pct.

Royal Unibrew skal fra starten af det nye år producere, sælge og distribuere læskedrikke som Pepsi, Pepsi Max og Mirinda i Letland, Litauen og Estland. Nordea kvitterede for regnskabet med opjustering af kursmålet til 330 kr. fra 315 kr.

For eliteaktierne gik den i øvrigt svage nyhedsstrøm den modsatte vej.

CARNEGIE UDE MED RIVEN

Ifølge Reuters var analytikerne hos Carnegie ude med riven efter en mindre håndfuld danske banker. Finanshuset sænkede anbefalingen for såvel Danske Bank som Sydbank til "hold" fra "køb".

For Jyske Bank sænkedes anbefalingen til "sælg" fra "hold", mens anbefalingen for Spar Nord nu er på "sælg" mod tidligere "køb". Samtidig nedjusterede Carnegie kursmålene for bankerne plus yderligere et selskab fra sektoren.

Danske Bank og Jyske Bank blev presset til bunds i C20-indekset med fald på henholdsvis 1,3 pct. til 184 kr. og 1,5 pct. til 317,60 kr.

Sydbank-aktien faldt 1,5 pct. til 225,20 kr., mens Spar Nord sluttede uændret i 62,50 kr.

I toppen af C20 Cap sluttede GN Store Nord med en stigning på 2,4 pct. til 129 kr. som delvis revanche efter onsdagens kursdukkert på 3,8 pct.

Mærsk-aktierne fulgte trop med en stigning på 2,0 pct. til 10.450 kr. for B-aktien. Onsdag opjusterede Jyske Bank sin anbefaling af aktien til "køb" fra "sælg".

- Og så ser vi stigende kurser på råvarerelaterede selskaber i dag, og det nyder Mærsk også lidt godt af, vurderer Ole Kjær Jensen.

SKULDERKLAP FRA GOLDMAN

Carlsberg fik løftet sit kursmål til 533 kr. fra 456 kr. hos den amerikanske storbank Goldman Sachs, der dog samtidig fastholder den negative anbefaling "sælg", skrev Bloomberg News. Den store bryggeriaktie steg 0,3 pct. til 591 kr.

Goldman Sachs har også set nærmere på ingredienskoncernen Chr. Hansen og på Novozymes og løftet kursmålet for begge aktier. Chr. Hansen faldt 0,1 pct. til 437,10 kr., og Novozymes blev løftet 0,9 pct. til 336,10 kr.

ALK-Abelló oplyste tidligt torsdag, at selskabets partner Torii i starten af december lancerer tabletvaccinen Miticure mod husstøvmideallergi på det japanske marked. Allergi-aktien sluttede uændret i 810 kr.

Fra gruppen af mindre selskaber bød torsdagen på regnskab fra Firstfarms, der har haft et særdeles svagt tredje kvartal, hvor tørke og lave mælkepriser har ramt såvel omsætning som indtjening.

Selskabet nedjusterer forventningerne til 2015 kraftigt, men kurseffekten begrænsede sig til et fald på 1,2 pct. til 40,90 kr.

Også investeringsselskabet Deltaq nedjusterede forventningerne, men moderselskabet reducerede underskuddet før skat til 0,7 mio. kr. fra 33,0 mio. kr. i samme periode sidste år og blev belønnet med en kursstigning på 3,1 pct. til 33 kr.

Gyldendals regnskab for årets første ni måneder viste tilbagegang, hvor især salget af materiale til ungdomsuddannelserne var udfordret.

For hele 2015 fastholdes forventningerne til indtjeningen, mens forventningerne til toplinjen sænkes. Forlagets B-aktie faldt 2,6 pct. til 525 kr.

Endelig oplyste North Media om en omstrukturering, der fordobler antallet af selvstændige forretningsområder til fire. Derudover har topchefen, Lars Nymann Andersen, ønsket at fratræde.

Kurseffekten var positiv med en stigning på 2,1 pct. til 14,40 kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen