Berlingske Business

Aktier: Facebook får lidt genrejsning efter nyt tiltag

De amerikanske aktier er startet med blandede fortegn onsdag, hvor teknologitunge Nasdaq fortsat er under pres, mens der er fremgang i de to øvrige ledende indeks.

Nasdaq-indekset dykker 0,1 pct. fra start, mens S&P 500 stiger 0,3 pct., og Dow Jones-indekset løftes 0,6 pct.

Det følger efter tunge fald tirsdag, hvor presset på aktierne primært kom fra teknologisektoren, hvor sagen om datalæk fra Facebook trak kraftigt ned i hele sektoren på grund af frygt for strammere regulering i fremtiden.

Men onsdag får Facebook et lille comeback, mens flere af de andre teknologiaktier fortsætter nedturen.

Aktien er startet 0,4 pct. højere i 152,75 dollar, men er fortsat dykket med godt 17 pct., siden sagen om lækket til Cambridge Analytica, der angiveligt var med til at påvirke valgkampen ved det amerikanske præsidentvalg, så dagens lys.

Twitter fortsætter omvendt ned med et fald på 2 pct., mens Alphabet, der er moderselskabet bag Google, falder 0,8 pct.

For Facebook giver det positiv afsmitning, at selskabet nu har præsenteret et nyt værktøj, der skal gøre det lettere for brugerne at se og få adgang til egne data.

På den måde skal det også blive lette at finde, downloade eller slette de data, som Facebook har om brugerne.

En time før åbningen af markedet onsdag fik investorerne nyt fra makrofronten i form af den tredje opgørelse af det amerikanske bruttonationalprodukt (BNP) i fjerde kvartal.

Det gav en positiv overraskelse, da BNP steg med 2,9 pct. i sidste års sidste kvartal sammenlignet med tredje kvartal, men opgjort i annualiserede tal.

Økonomerne havde ifølge estimater fra Bloomberg News ventet en fremgang på 2,7 pct., efter at den anden opgørelse havde vist et løft på 2,5 pct.

Samtidig steg privatforbruget i fjerde kvartal med 4,0 pct. mod en forventning om en fremgang på 3,8 pct. blandt økonomerne.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen