Berlingske Business

Aktier: Europæiske aktier gik i rødt efter USA-åbning

De europæiske aktier endte onsdag i rødt efter det meste af dagen at have ligget højere. Dog var der gode positive bevægelser. Fald i USA forplantede sig til Europa, efter USA åbnede.

Det 600 aktier store europæiske indeks, Stoxx 600, endte 0,5 pct. lavere tæt på indeks 313,5. Dermed blev den negative udvikling fra tirsdag fortsat. År til dato er indekset dog steget 12 pct.

Det amerikanske budget for de næste år ser ud til at glide igennem. Det hjælper visse europæiske selskaber som EADS, at budgettet i USA letter besparelserne i det amerikanske militær med 31,5 mia. dollar.

Franske EADS, der blandt andet producerer fly og elektronik og udstyr til forsvar og rumfart, meddelte mandag, at det afvikler 5800 stillinger knyttet til aktiviteter inden for rumfart og forsvar.

Onsdag steg aktien dog til toppen af indekset til knap 53 euro, svarende til et løft på 7,5 pct., blandt andet på budgetenigheden i USA.

Den britiske forsvarsproducent BAE steg også på den konto. Aktien lukkede i 426 pence - 2,6 pct. højere.

Danske Pandora er også oppe i toppen efter selskabets investordag tirsdag. En stigning på 4 pct. til 295 kr. sender aktien op på en tredjeplads.

Det britiske transportselskab Firstgroup, der driver virksomhed i Storbritannien, Europa og Nordamerika, steg næstmest med 4,7 pct. til 121,40 pence. Selskabets storaktionær Sandell Asset Management har været fremme og meddele, at et spin-off af selskabets amerikanske del og Greyhound kunne give en værdi for aktionærerne på 50 pct. Firstgroup skal ifølge Sandell hellere fokusere på selskabets britiske del.

Tæt på bunden af indekset endte norske TGS Nopec Geophysical, der faldt 3,3 pct. til 144,9 nkr. på børsen i Oslo efter at have sænket indtjeningsudsigterne. Med til at presse er også det forhold, at knap 7 pct. af aktien er shortet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen