Berlingske Business

Aktier: Dumpekurs til Coloplast efter regnskab

Et skuffende regnskab, som blev fulgt af nedjustering af omsætningsforventningerne, pressede torsdag middag Coloplast-aktien til bunds i et noget vægelsindet C20 Cap-indeks. Og der blev aktien resten af dagen, som for Coloplast sluttede med et kursfald i Coloplast på 3,6 pct. til 524,50 kr., efter at den umiddelbare reaktion på regnskabet var et kursdrop helt ned til 498 kr.

Imens cirklede det samlede C20-Cap indeks om status quo og lukkede i 863,13 eller 0,2 pct. lavere end onsdagens lukkeniveau. Over dagen

svingede indekset mellem 858 og 867.

- Overordnet set har aktierne ligget lidt tungt. Der har været nogle skuffende regnskaber i Europa, som har presset os lidt i minus
generelt. Især inden for energi hvor vi har set, at Shell er med til at presse hele den sektor ned. Herhjemme giver det en skuffende
udvikling for Mærsk, som også er med til at trække indekset ned, konstaterer afdelingschef i Sydbank Ole Kjær Jensen.

- Men det er forholdsvis små bevægelser vi ser, hvis vi lige ser bort fra Nordea, Mærsk, Coloplast og Pandora, noterer Ole Kjær Jensen.

Coloplast omsatte i sit første kvartal for for 3301 mio. kr. mod 3063 mio. kr. i samme periode sidste år. Analytikere havde dog ifølge SME
Direkt ventet et salg på 3375 mio. kr. Driftsresultatet (EBIT) landede på 1076 mio. kr. mod ventet 1140 mio. kr. Medicoselskabet skærer en
smule af forventningerne til hele 2014/15 i lokal valuta, mens forventningerne i danske kroner løftes som følge af valutamedvind.

- At den skulle falde 8-9 pct. en overgang, det så lige lidt voldsomt ud. Og vi kan også se nu, at den har rettet sig og er kommet med igen,
noterer Ole Kjær Jensen.

Mærsk-aktierne fulgte med den europæiske energisektor nedad, og B-aktien sluttede med et fald på 1,6 pct. til 13.200 kr.

Øverst i det danske eliteindeks sluttede Nordea med en stigning på 3,5 pct. til 84,75 kr. støttet af positive kursmåls-ændringer.

Det er anden dag i træk, at Nordea indtager en fremtrædende plads i toppen af C20 efter positiv modtagelse af onsdagens regnskabsmeddelelse,
der indeholdt en glædelig overraskelse med hensyn til udbytte.

Dagen derpå kvitterede ni finanshuse med løftede kursmål til bankaktien. Det gjaldt Danske Bank, Handelsbanken, Kepler, Berenberg, DNB,
JPMorgan, S&P, Jyske Bank og SEB, og kursmålsjusteringerne var generelt i størrelsesordenen 10 pct.

Pandora-aktien blev løftet 2,8 pct. til 476,70 kr. uden selskabsspecifikke nyheder.

- Guldprisen falder, og det gør sølv også, og den er endnu mere vigtig for Pandora. Og det er nok det, der er med til at hæve Pandora, mener
Ole Kjær Jensen.

Onsdagens anden regnskabsaktuelle C20-aktie, Tryg, sluttede 0,8 pct. lavere i 772,50 kr. Torsdag løftede Nordea sit kursmål for Tryg-aktien
til 880 kr. fra tidligere 800 kr. og fastholder ”køb”. Jyske Bank hævede sit kursmål til 810 kr. fra 750 kr., men nedgraderede
aktieanbefalingen til "reducer" fra "køb".

Carlsberg-aktien sluttede 0,8 pct. lavere i 485,40 kr. Bryggeriet tager nu konsekvensen af den træge udvikling på det russiske ølmarked og
lukker to bryggerier. Og samtidigt presses aktien af yderligere svækkelse af den russiske rubel.

Også TDC kom under investorernes lup. TDC's svenske konkurrent Teliasonera, der aflagde sit regnskab for fjerde kvartal, oplyste, at Telia
har hentet 15.000 nye mobilkunder i Danmark i fjerde kvartal. TDC sluttede torsdag i 49,75 kr., eller 0,4 pct. lavere.

FLSmidth har over de seneste dage fået nedslående nyt om minesektoren fra Caterpillar og Komatsu. Men torsdag kom der mere opløftende nyt
fra svenske Sandvik, der klarede sig over forventningerne. FLSmidth faldt alligevel 0,8 pct. til 274,90 kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen