Berlingske Business

Aktier: DONG og SAS stjæler fokus

Fredag er dagen derpå for energiselskabet DONG, der torsdag gjorde entré på den danske fondsbørs med et kurshop på næsten 10 pct.

Aktien blev handlet for 6,4 mia. kr. - mere end de 135 øvrige handlede aktier på børsen i København tilsammen.

DONG vil derfor tiltrække sig fokus igen fredag, men hos børsmægleren Nordnet tror man ikke på store kursbevægelser.

»Introduktionen viste, at de store investorer har købt aktier, som de ønsker at beholde. Der var hen over dagen meget små udsving, som ikke tyder på noget salgspres overhovedet,« siger investeringsøkonom Per Hansen i en kommentar.

»De private investorer, som har ønsket at hjemtage gevinsten hurtigt, har givetvis overvejende gjort det på førstedagen,« siger han, men peger på, at der godt kan komme lidt mere udsalg fra den front fredag.

DONG-aktien var udbudt til 235 kr., men lukkede torsdag i 258 kr. efter en fremgang på 9,8 pct. Per Hansen nævner desuden, at der næppe vil komme de helt store nyheder om DONG de næste dage, som kan rykke kursen. Det næste store punkt vil den britiske afstemning om fortsat medlemskab af EU, der løber af stablen 23. juni.

Hvis man ser på det danske aktiemarked generelt, er der lagt op til en afdæmpet åbning fredag, efter at C20 Cap-indekset torsdag lukkede 0,8 pct. lavere i 1039,30.

Siden dansk børslukketid torsdag er det amerikanske aktiemarked - målt på det brede S&P 500-indeks - godt nok steget en smule, men fredag morgen peger pilen en anelse ned i handlen med futures, mens der også er kursfald i Asien.

Blandt selskaberne i C20 kan der igen komme fokus på Mærsk, som torsdag havde en hård dag med et dyk på hele 3,5 pct. til 8675 kr. for B-aktiens vedkommende.

Fredag morgen er olieprisen faldet en smule, hvilket kan ramme aktien, men flere iagttagere har påpeget, at korrelationen mellem Mærsk-kursen og olieprisen ikke har været så tydelig de seneste måneder, som man så det i starten af 2016.

SAS i vælten

I en anden afdeling vil der være fokus på flyselskabet SAS, der gør status for andet kvartal, som dækker februar, marts og april.

Derudover er flyselskabet i vælten, fordi svenske piloter varsler en strejke fredag aften, hvis ikke man når til enighed om en ny lønaftale.

Det sker, efter at SAS torsdag nåede til enighed med sine norske piloter om en lønaftale. Der er dog ikke en aftale med de svenske piloter, som er klar til at strejke fredag klokken 18.

SAS-aktien lukkede torsdag uændret i 17,90 kr.

I samme branche vil der være nyt fra selskabet Københavns Lufthavne, der i løbet af fredagen offentliggør statistik for trafikken i Kastrup Lufthavn i maj.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen