Berlingske Business

Aktier: Den japanske bilindustri kører aktieindeks i lille plus

Japanske aktier steg for første gang i fem dage drevet af positive tal fra bilindustrien.

Imidlertid fortsætter olieprisen sit historisk store fald, hvilket endnu en gang gik ud over asiatiske energiaktier og samlet set trak de fleste asiatiske aktieindeks ned til et beskedent plus.

Den japanske bilfabrikant Toyota kunne tirsdag offentliggøre salgstal fra det amerikanske marked over det sidste år på 2,4 mio. solgte biler, hvilket er en stigning på 6,2 pct. Det medførte en stigning i aktiekursen på 2,3 pct., hvilket boostede det japanske Topix-indeks, der samlet ligger til et plus på 0,1 pct.

Den amerikanske referenceolie, WTI, faldt tirsdag hele 4,2 pct. og koster nu blot 47,93 dollar per tønde, hvilket er et fald på 55 pct. siden juni sidste år, hvor en tønde kostede 107,26 dollar. Det trak fremgangen i asiatiske aktier ned drevet af olieselskaberne Japan Drilling og JX Holdings, der begge faldt 0,9 pct.

- Investorer har helt legitime bekymringer omkring den globale vækst, men verdensmarkedernes reaktion på de volatile oliepriser er temmelig ulogisk, siger Nicholas Smith, strateg i investeringsbanken CLSA i Tokyo, til Bloomberg News med henvisning til de omkostningsbesparelser, de lave oliepriser også medfører.

Det toneangivende Morgan Stanley Asia-Pacific-indeks ligger til en fremgang på 0,2 pct. med få timers handel igen på et par af regionens børser.

Det toneangivende japanske indeks, Nikkei 225, er på vej mod en stigning på 0,1 pct., mens det australske ASX-200-indeks falder med 0,2 pct. I Taiwan er Taiex-indekset i plus med 0,4 pct., og det førende indeks i Sydkorea, Kospi, stiger 0,2 pct.

Shanghai Composite og CSI 300 oplever en tilbagegang på henholdsvis 0,5 og 0,3 pct.

Hang Seng i Hongkong ligger til et plus på 0,5 pct.

Aktionærer i den japanske elektronikgigant Sony kan også glæde sig over en stigning på hele 5,3 pct., efter at have annonceret nye produkter og rekordhøje salgstal for den omtalte film The Interview.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen